Gemballa haalt alles uit de kast op deze extreem getunede Porsche 991. Serieuze bodykit met bijhorende vleugel en een hoop kracht. Wat kan er fout gaan?
Dit is hem dan, de Gemballa GTR 8XX Evo-R Biturbo. Ja, zijn naam is al even krankzinnig als de rest van de wagen. We zullen starten met wat er achteraan onder zijn motorkap bevindt. De 3.8-liter zescilinder boxermotor vanuit de 991 Turbo (540 pk) en Turbo S krijgt een krachtkuur tot maar liefst 818 pk en 1.098 Nm koppel. Getallen om het niveau tot hypercar op te trekken. Deze power-update maakt het mogelijk om vanuit stilstand 100 km/u te raken in amper 2.38 seconden en - nog indrukwekkender - 200 km/u in 7.5 seconden. Hij stopt was wanneer jij opgeeft, of als je ballen groot genoeg zijn: bij 370 km/u.
Aan uiterlijke opsmuk ontbreekt het hier ook niet. Al zullen al die kantjes, hoekjes en spoilers wel een doel hebben, denk even aan downforce en koeling. De bredere wielkasten zorgen op hun beurt voor bredere spoorbreedte - vooraan 3 cm, achteraan 5 cm - wat dan weer resulteert in meer grip. Alles is uit carbon opgebouwd om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Voor de geïnteresseerden: ja, er is een rolkooi aanwezig.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 4 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 7 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 10 uur geleden