
Het lijkt nog maar gisteren dat Skoda de immer populaire Kodiaq SUV lanceerde. Na zeven jaar loenst de opvolging echter. Hoe die er uit zal zien toont Skoda ons nu al via enkele designschetsen. Goed nieuws, de Kodiaq mag de kaart van absoluut ruimtemonster blijven trekken.
In 2016 trok Skoda het doek van de Kodiaq, een auto die meteen een publiekslieveling werd. Niet enkel op de zakelijke markt, ook veel gezinnen vinden privé hun weg naar de Kodiaq. Waardoor Skoda voor een moeilijke taak staat: hoe maak je de huidige Kodiaq nog beter?
Evolutie
Skoda lijkt het antwoord op die vraag alvast te hebben gevonden bij haar klanten. Want de Kodiaq wordt in zijn volgende generatie niet één of andere sportief gestileerde SUV met coupé-allures. Nee, de Kodiaq blijft een Kodiaq. Of anders gezegd: een fraai verpakte verhuisdoos op wielen. In elke goede zin van die uitspraak. Spreek dan ook maar gerust van een evolutie. Zowel op designvlak als qua aandrijflijnen.

Of toch niet helemaal. Want de Kodiaq zal bij zijn nieuwe generatie voor het eerst desgewenst aan de stekker gaan. Niet als EV - daarvoor heb je de Enyaq, wel als plug-inhybride. Daarbij is er sprake van een 1.5-liter viercilinder turbobenzine die mag sparren met een elektromotor en accu van 25,7 kWh. Daardoor moet een elektrische range van 100 km mogelijk zijn. Meer klassieke milde hybrides tekenen trouwens ook present.
Giga-koffer
Naast nieuwe motoren en een opgefrist design groeit de Kodiaq ook een stukje. Al blijft dat met 6 centimeter binnen de perken. Daardoor meet de nieuwe generatie Kodiaq 4,76 meter lang. Lengte die je vooral in de koffer zal terugvinden. Want die groeit nog eens met 75 liter tot een totaal van 910 liter. Dat is hallucinant veel! Ga er echter wel van uit dat de plug-inversie net wat minder slikt.

Binnenin zorgt een nieuw dashboard met gegroeid infotainment voor het toefje modernisme. Al is er uiteraard ook plaat voor de nodige "Simply Clever"-oplossingen. Welk dat juist zijn? Dat krijgen we zonder twijfel mee tijdens de officiële lancering op 4 oktober.
Recente reacties
Auto van het Jaar 2024: dit zijn de zeven finalisten
Chinese EV's mogen niet in die lijst staan imo Dus Volvo...
Door Koffiekoek 20 uur geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
Kan je ons even de bron vermelden waarin staat dat je geen ev’s in een garage mag parkeren van de...
Door Adriaan 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
K had graag terug bij Lancia aangeklopt voor mijn volgend autoavontuur doch, een electrische...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
Exit shooting brake: Porsche Panamera Sport Turismo krijgt geen vervolg
Ruimtewonder is die taycan Sport Turismo nu ook niet. Er zijn 4-deurs coupe's met meer ruimte in...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden