BMW is in de testfase aanbeland van zijn eerste volledig elektrische M-model. Worden aan grondige tests onderworpen: de elektrische aandrijflijn met bijbehorende hard- en software. In dit geval bestaat die uit vier elektromotoren: een voor elk wiel.
BMW’s sportieve M-afdeling bestaat dit jaar vijftig jaar, en dat vieren de Duitsers op verschillende manieren. Op traditionele wijze bijvoorbeeld, met de exclusieve M4 CSL, maar ook met blik op de toekomst. Ook BMW’s M-afdeling kijkt immers aan tegen een elektrische toekomst, en daarbij dienden de M Performance-modellen i4 M50 en iX M60 maar als opwarmertje.
De regel van vier
De Beiers zijn in het jaar van hun vijftigste verjaardag namelijk volop bezig met het testen van hun eerste volledig elektrische M-model. Daarvoor gebruiken ze trouwens zo’n i4 M50 als basis, maar voeren ze de nodige aanpassingen door om ‘m extra aan te scherpen. Brede wielkasten voor de gewijzigde voor- en achteras bijvoorbeeld, of verstevigingen van de M3 en M4 en koeling van andere potente M-modellen.
Maar de kern van de zaak is natuurlijk de elektrische aandrijflijn, en daar experimenteert BMW met een primeur voor het merk. Het elektrische M-prototype gebruikt namelijk xDrive-vierwielaandrijving, maar haalt daarnaast zijn vermogen uit vier elektromotoren: een op elk wiel. Een centrale unit monitort alle mogelijke rijparameters, zoals de stand van het gaspedaal, de stuurhoek, de wielsnelheden, de longitudinale en zijdelingse acceleraties enzovoort, en berekent in milliseconden hoeveel vermogen en koppel elke elektromotor precies moet genereren.
Vergelijkbaar M-gevoel
Dat hele systeem wordt nu na een lange theoretische virtuele testfase en tests op de rollenbank uitvoerig op de openbare weg getest. Op die manier wil BMW’s M-afdeling dat je achter het stuur “volledig nieuwe prestatie-eigenschappen beleeft, zelfs in de meest veeleisende omstandigheden”. Maar om de puristen gerust te stellen, geven de Beiers nog mee dat “de sportwagens de typisch onvergelijkbare combinatie van dynamiek, wendbaarheid en precisie blijven geven die zo eigen is aan M, ook in de lokaal emissieloze toekomst”. Benieuwd wat dat in de praktijk gaat opleveren.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 17 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden