Dat Honda’s populaire middenklasser opnieuw een van de pot gerukte sportversie krijgt, weten we al langer dan vandaag. De constructeur wist echter nog vakkundig binnenskamers te houden wanneer we die precies te zien zouden krijgen… Tot nu, want Honda laat weten dat het doek er binnen een dikke week af gaat!
Geloof het of niet, maar het is alweer een jaar geleden dat we de nieuwe Honda Civic voor het eerst te zien kregen. Dat beseffen vooral zij die sindsdien zitten te wachten op de hothatch-versie, de Civic Type R. Hoewel de Japanners namelijk al meermaals plaagden met gecamoufleerde foto’s en zelfs video’s van die Type R, bleef het wachten op de officiële onthulling. Aan dat wachten komt binnenkort een einde, laat Honda nu weten.
Ouderwetse verbrandingsfun
Op 21 juli is het namelijk zover: dan stapt de Civic Type R eindelijk uit het camouflagepak dat hij al een jaar aan heeft. In die tijd raasde hij er al mee over het Suzuka-circuit in Japan om er de rondetijd van zijn voorganger te verbreken, en er ook het record van snelste voorwielaandrijver op zijn naam te zetten. Reken er dus maar op dat deze Type R minstens even veel vermogen krijgt als de 320 pk sterke vorige generatie, en die dus opnieuw stuk voor stuk richting zijn vooras stuurt. Honda verklapte terzijde ook al dat dit het laatste niet-geëlektrificeerde model wordt dat ze naar Europa brengen, dus verwacht je aan ouderwetse verbrandingsfun. De reguliere Civic komt trouwens enkel in zelfopladende hybridevorm onze richting uit.
Over de Civic gesproken: het is geen toeval dat Honda uitgerekend vandaag het blijde nieuws over zijn nieuwe Type R verkondigt. Op de dag 50 jaar geleden rolde namelijk de allereerste Civic van de band in Japan, en dat werd de eerste van inmiddels 27,5 miljoen exemplaren wereldwijd. De basismodelletjes terzijde viert Honda dit kaar ook 25 jaar aan Type R-badges op Civic-frontjes, en met deze nieuwe generatie mag je erop rekenen dat ze minstens de 30 zullen halen. Wat er daarna met de Type R-noemer gebeurt is nog niet duidelijk, want dit wordt dus alleszins de laatste die niet (tenminste deels) onder stroom staat.
Recente reacties
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 2 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 5 uur geleden
BAM!: Tesla Model 3 Performance is hier (2024)
Ziet er beter uit dan die extreem saaie instappers. ook lijken de zetel beter het zitvlak is wat...
Door kevin 9 uur geleden