Hyundai zal dit najaar nog de vijfde generatie van de Santa Fe lanceren. Eigenaardig, want generatie vier zag nog maar in 2018 het levenslicht. De reden van de korte productierun? Generatie 5 staat op een platform dat elektrificatie toelaat.
Dat ze bij Hyundai snel durven schakelen is al meermaals bewezen. Want waar constructeurs vaak jarenlang plagen met het idee van elektrificatie doet Hyundai het gewoon met de Kona en Ioniq. Meer nog, het merk heeft zowat elke aandrijving in haar aanbod, van benzine, over plug-in tot waterstof. De huidige Sante Fe (RIJTEST) past volgens het Zuid-Koreaanse merk niet meer in haar gamma. Waardoor hij na amper 2 jaar (!) zal vervangen worden door generatie vijf.
(Plug-in)hybride
Die vijfde generatie zal uiteraard uitpakken met Hyundai's nieuw familiegezicht. Die vervangt de "Audi-grille" door een breed uitgesmeerde grille. Peugeot-gewijs loopt de dagrijverlichting voortaan door in twee klauwen. Waardoor je twee T's krijgt. De T van, euhm, Thyundai?
Belangrijker zijn de fundamenten onder de carrosserie, Hyundai spreekt over haar platform van de derde generatie (#Marketing). Belangrijker is dat dit nieuwe platform elektrificatie toelaat. Over een full-EV spreekt Hyundai niet, wel over hybride- en plug-inmotoren. Broodnodig in Europa, waar elke CO2 wordt afgestraft. Dit najaar rolt de vijfde generatie Santa Fe richting de dealers.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 5 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 16 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 21 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 21 uur geleden