“Lang geleden dat we nog eens een teaser de wereld in gestuurd hebben”, moeten ze in Tsjechië gedacht hebben. Welaan: Skoda geeft een hele rist informatie vrij over de Enyaq, de eerste elektrische SUV van het merk.
Wij beginnen spontaan “Sail Away” te neuriën als we de naam ‘Enyaq’ lezen, maar voor Skoda is het menens. De eerste elektrische SUV van het Tsjechische merk staat immers op het MEB-platform van de Volkswagen-groep. Als je ziet hoeveel ze in Wolfsburg hebben geïnvesteerd in elektrificatie, dan weet je dat het ook bij Skoda’s iV-afdeling menens is.
Visueel komen we nog niet veel te weten op basis van het goed gecamoufleerde prototype. Behalve dat de Enyaq een klassiek gelijnde SUV wordt, die qua design zal aanleunen bij de Volkswagen ID4. En dat de koplampen de scherpe vorm aannemen van die van de andere Skoda-SUV's zoals de Kamiq, om op die manier voor visuele verwantschap te zorgen.
Kodiaq-kameraad
De Skoda Enyaq blijkt zich te gaan meten met de Kodiaq: hij krijgt een lengte mee van 4,65 meter (de Kodiaq meet 4,70 meter), een breedte van 1,88 meter en een hoogte van 1,62 meter. De wielbasis is 2.765 millimeter lang en daarmee amper een dikke 2 centimeter korter dan die van de Kodiaq. De kofferruimte is 585 liter groot en voorzien van een lage laaddrempel, zo belooft Skoda.
Voor de aandrijving voorziet Skoda drie batterijgroottes en vijf versies. De basisversies hebben een elektromotor op de achteras, de krachtigere versie krijgen er eentje extra op de vooras en kunnen zo tot 1.200 kilogram slepen. De basisversie wordt de Skoda Enyaq iV 50. Die krijgt een batterij van 55 kWh en een elektromotor van 148 pk (109 kW). De iV 50 moet 340 kilometer ver geraken.
De iV 60 vergroot die cijfers naar 62 kWh, 179 pk (132 kW) en 390 kilometer. De Enyaq iV 80 wordt de krachtigste achterwielaangedreven versie: hij krijgt een batterij van 82 kWh, een elektromotor van 204 pk (150 kW) en een WLTP-rijbereik van 500 kilometer. Skoda gebruikt die laatste batterij voor de vierwielaangedreven versies. Die zullen 80X en vRS heten, en 265 pk (195 kW) en 306 pk (225 kW) produceren. Beide versies moeten op een volle batterij 460 kilometer ver geraken.
Founder’s Edition
Volledig opladen aan een wallbox van 11 kW duurt zes tot acht uur. Snelladen moet kunnen aan 125 kW. Dan zou je de batterijen van de Enyaq iV tot 80 procent moeten kunnen laden in 40 minuten. Eind 2020 gaat de Enyaq in productie, vanaf begin 2021 moet hij in de showrooms staan. Skoda plant tot slot een “Founder’s Edition”. Die is beperkt tot 1.895 exemplaren, als verwijzing naar het jaar waarin Skoda werd opgericht, alweer 125 jaar geleden.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 6 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 21 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden