Skoda Octavia: Blik op de motoren

Skoda Octavia motoren plug-in hybride CNG

Skoda is ongeduldig aan het aftellen tot 11 november. Want op die dag zullen de Tsjechen het doek halen van de nieuwe generatie Octavia. Een ontiegelijk belangrijk model voor het merk... maar ook voor de leasingwereld. Vandaag werpen we alvast een blik op de beschikbare motoren.

Nu het doek van de 8ste generatie Volkswagen Golf is gehaald mag Skoda de lippen wat minder stijf op elkaar houden omtrent de Octavia. Want ook de vierde generatie van die Octavia zal grotendeels de fundamenten van de Golf gebruiken. Wat dat juist wil zeggen?

Groene motoren ten top

Vooreerst een stroom aan nieuwe motoren. Het is te zeggen; motoren die werden geoptimaliseerd voor de strenge uitstootnormen. En ja, daar horen ook nog diesels bij. Een 2.0 TDI maak het goede weer met een vermogen van 115 pk, 150 pk of 200 pk. Of die laatste zal gebruikt worden voor de Octavia RS is op dit moment nog niet duidelijk, al lijkt het niet eens zo gek.

Skoda Octavia motoren plug-in hybride CNG

Op benzinevlak maakt milde-hybridetechnologie dan weer haar intrede. Toch als je voor de 7-trapsautomaat gaat. Dan monteert Skoda een riemaangedreven startmotor van 48V en een lithium-ionbatterij van 48V op de 1.0 TSI driecilinder (110 pk) en de 1.5 TSI viercilinder (150 pk). Bovenaan de benzinerangen zet Skoda een 2-liter viercilinder TSI met 190 pk. Dat blok hangt standaard aan een 7-trapsautomaat en vierwielaandrijving.

Plug-in-G-Tec

Al zullen er nog straffere benzineversies te rapen vallen. Varianten die evenwel extensief gebruik maken van elektrohulp. Jawel, plug-inhybrides. Meervoud. Zo is er een Octavia plug-in met 204 pk en een versie met 245 pk. Net zoals bij de nieuwe Golf gebruiken die versies een 1.4-liter grote viercilinder benzine, een elektromotor en een accu van 13 kWh.

Skoda Octavia motoren plug-in hybride CNG

Tenslotte spreekt Skoda ook nog over G-TEC, Tsjechisch voor CNG. Die neemt de set-up van de huidige Octavia G-TEC over (Rijtest). Het gaat dan over een 1.5-liter TSI met 130 pk, CNG-tanks met een totaalvolume van 17,7 kg en een gekrompen benzinetank van 9 liter. Skoda belooft daarbij 25 procent minder CO2, duidelijk minder stikstofoxides (NOx) en geen roetdeeltjes tegenover de benzineversie.

Is je interesse voor de nieuwe Skoda Octavia aangewakkerd? Morgen blikken we alvast vooruit op de nieuwe snufjes van de Tsjech.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
John 12:20
afbeelding van John

Nooit gesnapt waarom Skoda afgestapt is van het aanbieden van de 1.4/1.5 TSI in "basis" vermogen, 122/125 resp. 130 pk. Het prijsverschil tussen een 1.0 met 115pk en een 1.5 met 150pk is momenteel 2500 Euro, waardoor er zeker plaats is voor die motorversie in mijn ogen.

Komt de CNG-versie terug met manuele transmissie?

Yannick M. 16:43
afbeelding van Yannick M.

Enig idee van de co2 uitstoot voor de diesel versies?

Ronny 06:52
afbeelding van Ronny

Skoda Is Skoda en zal altijd Skoda blijven. Het is alsof in de Aldi gaan winkelen...

John 12:42
afbeelding van John

Dat is waar. Net zoals de Olé van de ALDI dezelfde snack is als de Leo, alleen in een andere verpakking. Zo krijg je bij Skoda, VAG onderdelen en motoren in een andere verpakking.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws