
Het lijkt stilaan een gewoonte te worden: BMW kondigt een lanceringsdatum aan voor een nieuw model, en zowat één dag op voorhand pakt de ene na de andere spion al uit met beelden. Die zetten af en toe de fanbase in rep en roer, maar deze keer is er niks te klagen. Dit zijn namelijk de nieuwe X1 en iX1, en wij zien hier geen graten in.
Het wordt hoog tijd dat de digitale loodgieter eens een bezoekje brengt aan BMW’s fotobibliotheek. Daar lekken er namelijk steevast beelden van nieuwe modellen naar buiten amper een paar dagen voor ze officieel gelanceerd zouden worden. Dat gebeurde eerder al met de controversieel gefacelifte X7 en zelfs een icoon als de M4 CSL konden de Duitsers niet binnenshuis houden. Nu is het de beurt aan de compactste SUV van BMW, die normaal gezien gepland stond om pas morgen het levenslicht te zien.
Grote-auto-allures
Gisterenavond begon het namelijk plots te krioelen van de (i)X1-beelden op het wereldwijde web, die zoals gewoonlijk via de Spaanse spionnen van Cochespias op onze radar verschenen. Daar maakten we kennis met een naar huidige BMW-maatstaven verrassend bescheiden ontwerp, dat de nieuwe X1 alweer een beetje extra ‘grote-auto-allures’ toekent. Zo groeit de grille wel een beetje maar blijft die toch binnen proportie met de koplampen, die nu iets hoger en meer gekanteld lijken te zitten. Vooral de achterpartij kan ons echter bekoren, want met dank aan slankere lichtunits krijgen we daar eerder het gevoel naar een grotere X3 te kijken. Binnenin volgt de compacte SUV dan weer de tred van de 2 Reeks met een zwevende middenconsole, twee schermen in een gebogen paneel en geen iDrive-draaiknop meer.
Smaakt dat alles naar meer, dan hoef je niet lang op je honger te zitten. Op 1 juni laat BMW het model officieel aan de wereld zien — of moeten we zeggen: “modellen”? De kans zit er namelijk dik in dat de constructeur de elektrische versie opnieuw tegelijk lanceert met het reguliere exemplaar, waardoor we morgen niet alleen een nieuwe X1 te zien krijgen maar ook de eerste iX1. Specificaties en prestaties wist BMW wel nog vakkundig achter slot en grendel te houden, kwestie van toch een reden te hebben om hier morgen nog eens langs te komen…
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 2 dagen geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden