In 2026 trekt het Duitse Audi richting de Formule 1. Niet op eigen houtje, wel door samen in zee te gaan met een bestaand team. Het merk met de vier ringen zou de F1 willen gebruiken als uithangbord voor synthetische brandstoffen.
De leegloop van de LMP1-klasse bij de lange-afstandsraces lijkt nu zijn effect te hebben op de Formule 1. Want na Porsche dat - hoogstwaarschijnlijk - met Red Bull in zee gaat, zal ook Audi in 2026 deel gaan nemen aan dé koningsklasse van de racerij: Formule 1.
Synthetische brandstof
Hoewel Audi zich de voorbije jaren terug heeft getrokken uit verschillende kampioenschappen, ziet het dus geen graten in een deelname aan de F1. Daar is echter een goede reden voor, want alle teams hebben een charter ondertekend dat stelt dat er vanaf 2026 enkel nog maar met synthetische brandstof zal worden gereden. Laat de VW Group (met Porsche en Audi in handen) nu juist grote voorstander zijn van dat synthetisch goedje.
Voor de verder ontwikkeling van de technologie - en de marketing die er aan vast hangt - is het dus een logische keuze dat Audi richting Formule 1 trekt. Belangrijk detail wel: Audi zal geen eigen team oprichting. Wel wil het in zee gaan met een bestaand team. Huidig kampioensteam Red Bull lijkt haar alliantie al te hebben getoond/ verkocht aan Porsche, waardoor Audi eerder richting Sauber kijkt dat momenteel samen werkt met Alfa Romeo. Aston Martin and Williams hebben trouwens ook al interesse getoond.
Zonder meerprijs
Volgens Audi kost de deelname aan de Formule 1 en de oprichting van een speciale divisie binnen Audi Sport het bedrijf geen extra geld. Het geld dat het Duitse merk uitspaart door niet meer deel te nemen in andere racekampioenschappen is het geld dat het Audi wil gaan investeren in de F1.
Audi heeft geen plannen om extra racekampioenschappen te schrappen. Zo zal het blijven deelnemen aan de Dakar Rally met een elektrische prototoype en blijft het klanten ondersteunen in verschillende GT-klasses. De terugkeer naar Le Mans en de etmaalrace met een supercar is evenwel niet meer aan de orde.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden