Officieel: Peugeot 9X8 is Franse terugkeer naar Le Mans (2021)

Peugeot 9X8 info LMH

Peugeot keert volgend jaar terug naar de hoogste raceklasse van Le Mans. Daarvoor heeft het een gepast voertuig nodig natuurlijk. Deze 9X8 is dé hypercar die het Franse merk naar de overwinning moet sturen tijdens de 24 uur durende race.

De koningsklasse van Le Mans, de LMP1, is niet meer. In de plaats komt een nieuwe hypercar-klasse. Die LMH-klasse geeft constructeurs meer vrijheid én de mogelijkheid om van de racewagens ook straatlegale versies te verkopen. Toyota en Glickenhaus nemen al deel, Ferrari staat op het randje om de beslissing te nemen en ook Peugeot neemt nu officieel deel. Het Franse automerk stuurt daarvoor de 9X8, de meest exceptionele racewagen die Peugeot ooit heeft gebouwd. En dat wil best wat zeggen.

Sans spoiler

Met de 205 Turbo 16 die deelnam in de Group B-rally, de 405 Turbo 16 Pikes Peak die de gelijknamige heuvelklim domineerde en de 905 die met zijn V10 toonde dat Peugeot een Le Mans-monster kan bouwen is het duidelijk dat het Franse merk in staat is om knijtergoede racewagens te bouwen. Deze 9X8 moet de versmelting zijn van alle know how die het Franse merk ooit wist op te doen in de racerij. Dít is een serieus heftige race-auto. Laat daar geen twijfel over bestaan. Met dank aan de regels van de LMH-klasse, die autobouwers zo goed als carte blanche geven.

Peugeot 9X8 info LMH

Het is dan ook daardoor dat deze raceauto geen spoiler draagt (was het je al opgevallen?). Want de ingenieurs konden de stroomlijn onder en naast de auto zo optimaliseren dat er meer dan genoeg neerwaartse druk wordt gecreëerd. Het resultaat is een vrij minimalistisch vormgegeven hypercar met duidelijke knipogen naar de productiemodellen van Peugeot. Toch als je even naar de voor- en achterlichten kijkt. Het neongele interieur staat mooi op de plaatjes... maar zal hoogstwaarschijnlijk niet worden gebruikt tijdens de 24-urenrace. Kwestie van de coureurs niet misselijk te maken.

9XRifter

Een nieuwe hypercar van Peugeot, is die dan volledig elektrisch? Wel, spijtig genoeg kan je nog steeds niet meedingen met de koningsklasse van Le Mans puur op elektropeut. De 9X8 gebruikt een 2.6-liter twinturbo V6 van maar liefst 680 pk die zijn kracht naar de achterwielen stuurt. Vooraan zit dan weer een 268 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Daardoor mag je in principe dus spreken van vierwielaandrijving. Geinig detail: omdat de LMH-klasse een maximaal vermogen van 670 pk oplegt zullen beide motoren in tandem zonder twijfel elektronisch begrensd worden.

Peugeot 9X8 info LMH

Met de naam 9X8 refereert Peugeot trouwens naar verschillende zaken. De "9" is een eerbetoon aan de voorgaande Le Mans-racers van het merk die ook allemaal een 9 vooraan in de naam droegen. De "X" slaat dan weer terug op de vierwielaandrijving terwijl de "8" een knipoog is naar de laatste cijfer van zowat alle huidige productiemodellen van Peugeot. Enfin, niet dat we willen zeggen dat het merk ook voor de 9XRifter had kunnen gaan... Hoewel de LMH-klasse stipuleert dat automerken straatlegale hypercars mogen inzetten, heeft Peugeot nu al beslist dat het geen straatversies van deze 9x8 op de markt zal brengen. Zonde...

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Harold Minschoten 12:03
afbeelding van Harold Minschoten

100 tegen 1 dat deze auto, als hij al bestaat, daar nooit komt te rijden, waar komt al die fantasie toch vandaan, dat hele WEC is oersaai geworden, of ben ik de enige die dat weet............

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws