De nieuwe hothatchlieveling in autoland, de Toyota GR Yaris, draagt een duister geheim. Zo werd de wagen specifiek ontwikkeld voor rally... maar besloot Toyota te midden van de coronacrisis om de wagen toch niet in te zetten in het WRC. Toyota Australië geeft het kleintje echter zijn moment om te schijnen in het ARC, het Australian Rally Championship.
De kans dat we ooit een GR Yaris WRC te zien gaan krijgen gebaseerd op de GR Yaris wordt steeds kleiner. Gelukkig krijgt het specifiek voor rally ontwikkelde kleintje een neefje, de GR yaris AP4. Die AP4 is ontstaan uit een samenwerking tussen Toyota en Neal Bates Motorsport en zal deelnemen aan het Australische rallykampioenschap. Leuk om weten is dat dit kampioenschap zowat dezelfde regels gebruikt als de bij ons gekende R5 (of Rally2) klasse.
Rallyspec
Qua specs gebruikt de GR Yaris AP4 de 1.6-liter driecilinder turbobenzine. Die wordt gekneveld door een luchtinlaatrestrictor en een teruggeschroefde druk van 1.5 bar voor de turbo. Desalniettemin zou een open uitlaatlijn het vermogen van de motor naar de 300 pk moeten brengen. De handbak, die wordt vervangen door een sequentieel exemplaar van Sadev. De intelligente vierwielaandrijving wordt behouden, de ophanging wordt - uiteraard - volledig onder handen genomen met onder andere dikkere dempers rondom en meer veerweg.
Visueel krijgt de AP4 bredere wielbogen en een stevige spoiler achterop. Het interieur wordt uiteraard ook volledig gestript en moet plaats voor ruimen voor twee stevige racestoelen en een nog stevigere rolkooi. Benieuwd of Toyota ooit deze GR Yaris naar het WRC zal brengen. Enkel de toekomst kan dit uitwijzen.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 1 dag geleden