Mazda heeft besloten haar nieuwe Mazda3 om te bouwen tot een raceklare bolide. Die voldoet aan alle regels om deel te nemen aan het TCR-kampioenschap. En het resultaat... is om te kwijlen.
De Mazda3 TCR moet vooral voldoen aan de regels die de TCR voorschrijven. De auto moet gebruik maken van het standaard koetswerk die echter wel enkele aanpassingen mag ondergaan hebben. Zo zijn de wielkasten uitgeklopt om fatsoenlijk racerubber te verbergen en is het minimum gewicht vastgesteld op 1.285 kg. Verder mag de motor –diesel of benzine- maximaal 2 liter cilinderinhoud hebben die de bovengrens van 350 pk en 420 Nm moet respecteren.
Mazda Noord-Amerika heeft netjes de regels gevolgd tijdens het ombouwen van hun 3 naar de 3 TCR. Onder de kap ligt een viercilinder met 350 pk die gekoppeld is aan een sequentiële zesbak die bediend kan worden met de flippers achter het stuur. Naast uitgeklopte wielkasten wordt de Mazda 3 voorzien van een extreme spoiler en een centrale uitlaat.
Het debuut van de Mazda3 TCR zou op de Daytone Speedway zijn tijdens de IMSA Michelin Pilot Challange.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden