Alsof deel uitmaken van de WRC-karavaan kalendertechnisch nog niet druk genoeg is, heeft Hyundai-fabrieksrijder Hayden Paddon besloten een rallywagen te bouwen op basis van de Kona EV om in thuisland Nieuw-Zeeland rally te gaan rijden.
Paddon, de 32-jarige WRC fabrieksrijder voor Hyundai uit Nieuw-Zeeland, gelooft ten stelligste dat elektrische WRC-wagens de toekomst zijn. Alleen... gaat de overstap niet snel genoeg. Waardoor hij besloten heeft met zijn eigen bedrijf - Paddon Rallysport Group - een elektrische rallywagen te ontwikkelen.
De straatwagens voor blijven
Als basis nam Paddon - uiteraard - een Hyundai. Specifieker de Kona EV. Een auto die volgens 'm perfect capabel is om zijn mannetje te staan in rally-omgevingen. Met een aangepaste elektromotor is 800 pk zelfs een haalbare kaart. Ideaal voor sprintraces of hillclimbs. We nemen dan ook aan dat de Kona Electric stevig onder het mes gaat voor deze ombouw. Niet enkel visueel maar ook technisch.
Het project wil verder tonen dat elektrische auto's ook sexy kunnen zijn in de racerij. Met een unieke sound, uitstekende veiligheid en doeltreffender range. Volgens Paddon moet de racerij voor blijven op de auto-industrie om te blijven leven. De dagen waar wagens uit de racerij technologisch een stuk geavanceerder waren dan straatwagens is echter zo goed als verdwenen. Waardoor hij vindt dat het tijd is voor een beweging die dat moet corrigeren.
Qua visie geen gebrek dus bij de Nieuw-Zeelander. In 2020 moet de omgebouwde Kona EV enkele stages meerijden. In 2021 wil Paddon de Kona een volledig kampioenschap aan de slag krijgen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden