Aantal verkeersdoden in België op 10 jaar tijd met bijna 40% gedaald... maar wel terug in stijgende lijn

Verkeersdoden belgie 2022

Het Belgische verkeer is een stuk veiliger geworden dan 10 jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van verkeersveiligheidsinstituut VIAS. Toch steekt er een gevaarlijke tendens de kop op, want de laatste jaren stijgt het aantal verkeersslachtoffers terug. Vooral kwetsbare weggebruikers zijn de dupe. Zo kwamen er nog nooit zo veel fietsers om het leven én stijgt ook het aantal ongevallen met elektrische steps.

In 2022 kwam elke twee dagen een voetganger of fietser om het leven in het Belgisch verkeer, dat blijkt uit cijfers van de federale politie die verkeersveiligheidsinstituut VIAS verzamelde. Een sombere vaststelling natuurlijk. Want nooit eerder verloren er meer fietsers het leven op onze wegen. Ook het totaal aantal verkeersslachtoffers zit terug in stijgende lijn, al noteren we over 10 jaar tijd wel een stevige daling. Kijk even mee naar de tendensen.

Populariteit e-bike en e-step niet zonder gevaar

521 personen kwamen in 2022 om het leven op onze Belgische wegen. Een somber cijfer dat 8% hoger ligt dan dat van 2021 (in 2012 ging het trouwens nog over een hallucinante 827 verkeersdoden. of: 37% meer). Eén op de drie van de overledenen in 2022 was een voetganger (80 overlijdens) of fietser (95 overlijdens). Een opmerkelijke tendens in het straatbeeld. Nog straffer; bij de overleden fietsers reed bijna vier op de tien met een elektrische fiets. Bijna de helft van de overleden fietsers was ouder dan 65 jaar. Nemen we er ook nog de cijfers van lichamelijke letsels bij, dan kunnen we stellen dat mensen op een elektrische fiets vaker om het leven kwamen bij een ongeval dan mensen die op een klassieke fiets betrokken waren bij een ongeval.

Verkeersdoden belgie 2022

Overlijdens na een ongeval met een e-step tekenen ook voor het eerst duidelijk de statistieken. In 2021 ging het nog over 1 geregistreerd overlijden, in 2022 stierven vier mensen na een ongeval met een elektrische step. Of anders gezegd: bijna 1 op de honderd overlijdens in ons Belgisch straatbeeld gebeurde op een e-step. Sinds 2016 zijn het aantal overlijdens bij zwakke weggebruikers terug in een stijgende lijn. Onder zwakke weggebruikers rekent de wet voetgangers, (e-)fietsers en (e-)steppers.

Vlaanderen doet het goed, Wallonië hinkt achterop

Hoewel bovenstaande cijfers sterk genoeg zijn om even bij stil te staan, merkt VIAS duidelijke regionale verschillen. Zo krijgt Vlaanderen de twijfelachtige eer om het beter te doen dan vorig jaar. Zo daalde in Vlaanderen het aantal verkeersdoden met 7 procent in 2022 tegenover 2021 (271 VS 291). In Wallonië valt de omgekeerde tendens op. Daar kwamen in 2022 maar liefst 22 procent meer mensen om in het verkeer tegenover 2021 (229 VS 187).

Verkeersdoden belgie 2022

Kijken we specifiek naar de Vlaamse provincies voor 2022, dan zien we dat hoewel Limburg het minst aantal inwoners heeft (885.951), er met 49 verkeersdoden wel het hoogst aantal overlijdens in het verkeer per 100.000 inwoners viel te rapen (5,6). De "veiligste" provincie is Vlaams Brabant met 2,9 verkeersdoden per 100.000 inwoners. Antwerpen volgt met 3,4 verkeersdoden per 100.000 inwoners, dan Oost-Vlaanderen met 3,9 verkeersdoden per 100.000 inwoners, gevolgd door West-Vlaanderen met 5,2 verkeersdoden per 100.000 inwoners. Het aantal ongevallen met letsel is evenwel over de gehele lijn toegenomen. Met 10% meer in Vlaanderen, 18% meer in Brussel en 2% meer in Wallonië.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
FLP 10:02
afbeelding van FLP

Deze morgen op het radionieuws werd geijverd voor een nóg verdere verlaging van de maximum snelheid voor auto's als oplossing voor het gestegen aantal fietsdoden. Maar als ik hier nu lees dat 4/10 een elektrische fietser is, en 5/10 ouder dan 65, dan denk ik niet dat het probleem bij de "te snelle" auto's ligt, maar bij onbekwame/onervaren (elektrische) fietsers.

Adriaan 14:24
afbeelding van Adriaan

Politiek heeft graag een eenvoudige oplossing voor een complex probleem. Dat verkoopt electoraal beter (is het dan de politiek of de bevolking die hier eigenlijk de oorzaak van is?) Er zullen ongetwijfeld verschillende factoren aan de basis liggen. Fietsstraten die naar mijn mening een heel goedkope manier is om te kunnen claimen dat je iets doet voor de veiligheid, maar in realiteit enkel de fietser in gevaar brengt, speed pedelec die overal door razen, en gewoon de stijgende populariteit van fietsers. En ik vermoed dat het vooral bij dat laatste zit. Zelf in steden als Brussel zie je dat er meer mensen op de fiets zitten, automatisch ga je dan meer ongevallen krijgen. Alleen gebruiken politiekers dit om weeral hun agenda door te duwen. En echt veilige fietsinfrastructuur kost veel geld, geld dat we liever niet daar aan uitgeven.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws