Het Belgische verkeer is een stuk veiliger geworden dan 10 jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van verkeersveiligheidsinstituut VIAS. Toch steekt er een gevaarlijke tendens de kop op, want de laatste jaren stijgt het aantal verkeersslachtoffers terug. Vooral kwetsbare weggebruikers zijn de dupe. Zo kwamen er nog nooit zo veel fietsers om het leven én stijgt ook het aantal ongevallen met elektrische steps.
In 2022 kwam elke twee dagen een voetganger of fietser om het leven in het Belgisch verkeer, dat blijkt uit cijfers van de federale politie die verkeersveiligheidsinstituut VIAS verzamelde. Een sombere vaststelling natuurlijk. Want nooit eerder verloren er meer fietsers het leven op onze wegen. Ook het totaal aantal verkeersslachtoffers zit terug in stijgende lijn, al noteren we over 10 jaar tijd wel een stevige daling. Kijk even mee naar de tendensen.
Populariteit e-bike en e-step niet zonder gevaar
521 personen kwamen in 2022 om het leven op onze Belgische wegen. Een somber cijfer dat 8% hoger ligt dan dat van 2021 (in 2012 ging het trouwens nog over een hallucinante 827 verkeersdoden. of: 37% meer). Eén op de drie van de overledenen in 2022 was een voetganger (80 overlijdens) of fietser (95 overlijdens). Een opmerkelijke tendens in het straatbeeld. Nog straffer; bij de overleden fietsers reed bijna vier op de tien met een elektrische fiets. Bijna de helft van de overleden fietsers was ouder dan 65 jaar. Nemen we er ook nog de cijfers van lichamelijke letsels bij, dan kunnen we stellen dat mensen op een elektrische fiets vaker om het leven kwamen bij een ongeval dan mensen die op een klassieke fiets betrokken waren bij een ongeval.
Overlijdens na een ongeval met een e-step tekenen ook voor het eerst duidelijk de statistieken. In 2021 ging het nog over 1 geregistreerd overlijden, in 2022 stierven vier mensen na een ongeval met een elektrische step. Of anders gezegd: bijna 1 op de honderd overlijdens in ons Belgisch straatbeeld gebeurde op een e-step. Sinds 2016 zijn het aantal overlijdens bij zwakke weggebruikers terug in een stijgende lijn. Onder zwakke weggebruikers rekent de wet voetgangers, (e-)fietsers en (e-)steppers.
Vlaanderen doet het goed, Wallonië hinkt achterop
Hoewel bovenstaande cijfers sterk genoeg zijn om even bij stil te staan, merkt VIAS duidelijke regionale verschillen. Zo krijgt Vlaanderen de twijfelachtige eer om het beter te doen dan vorig jaar. Zo daalde in Vlaanderen het aantal verkeersdoden met 7 procent in 2022 tegenover 2021 (271 VS 291). In Wallonië valt de omgekeerde tendens op. Daar kwamen in 2022 maar liefst 22 procent meer mensen om in het verkeer tegenover 2021 (229 VS 187).
Kijken we specifiek naar de Vlaamse provincies voor 2022, dan zien we dat hoewel Limburg het minst aantal inwoners heeft (885.951), er met 49 verkeersdoden wel het hoogst aantal overlijdens in het verkeer per 100.000 inwoners viel te rapen (5,6). De "veiligste" provincie is Vlaams Brabant met 2,9 verkeersdoden per 100.000 inwoners. Antwerpen volgt met 3,4 verkeersdoden per 100.000 inwoners, dan Oost-Vlaanderen met 3,9 verkeersdoden per 100.000 inwoners, gevolgd door West-Vlaanderen met 5,2 verkeersdoden per 100.000 inwoners. Het aantal ongevallen met letsel is evenwel over de gehele lijn toegenomen. Met 10% meer in Vlaanderen, 18% meer in Brussel en 2% meer in Wallonië.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 11 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden