Inschrijvingen 2022: voor het eerst meer dan 10% zuiver elektrische auto’s

Tesla Model Y Quicksilver 2023

Je hebt het vast al gemerkt: er verschijnen steeds meer elektrische auto’s in ons straatbeeld. Die trend zette zich in 2022 alweer verder, en bereikte zelfs een nieuwe mijlpaal. Zo was de EV voor het eerst in onze automobiele geschiedenis goed voor meer dan 10% van de Belgische inschrijvingen.

Het jaar zit er alweer op, dus we krijgen eindelijk het volledige overzicht te zien van de Belgische inschrijvingen. Daaruit bleek al dat we met z’n allen nog steeds minder nieuwe auto’s op onze naam zetten dan voor de coronacrisis, maar heel wat andere grafieken vertonen wel een stijgende lijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van het aandeel aan geëlektrificeerde auto’s, of zelfs zuiver elektrische exemplaren?

1/10 elektrisch, 1/3 geëlektrificeerd

Uit de cijfers van automobielfederatie Febiac blijkt namelijk dat de nieuwe inschrijvingen van zuiver elektrische auto’s vorig jaar opnieuw een recordhoogte bereikten, maar dat was niet zomaar een hoogte. Zo gingen er welgeteld 37.619 EV’s over de toonbank in 2022, goed voor 10,3% van de totale markt. Het is daarmee de eerste keer dat het aandeel volledig elektrische auto’s de kaap van de 10% overschrijdt, want twee jaar geleden ging het nog om 5,9% en in 2020 waren EV’s zelfs maar goed voor 3,5% van alle inschrijvingen. Ook de geëlektrificeerde auto’s — lees: alles dat op één of andere manier een elektromotor gebruikt — bereikten een nieuwe mijlpaal, want met een aandeel van 34% waren die voor het eerst goed voor meer dan een derde van de totale markt.

Inschrijvingen per aandrijflijn 2022

Al die elektrificatie heeft natuurlijk zijn gevolgen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Die zakte vorig jaar tot een mooie 105 g/km, ten opzichte van 116,9 g/km in 2021 en 130,7 g/km in 2020. Opmerkelijk is daarin wel het verschil tussen particulier aangekochte auto’s en bedrijfswagens, want bij die eersten staat dat cijfer nog op 126 g/km terwijl de gemiddelde salariswagen tegenwoordig amper 92 g/km CO2 uitstoot. Die invloed van professionelen merk je dan ook aan de populairste geëlektrificeerde auto’s van 2022: dat was de Tesla Model Y bij de zuiver elektrische modellen en de BMW X5 bij de plug-inhybrides.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
FLP 09:23
afbeelding van FLP

En wat is het percentage van (onbetaalbare) elektrische wagens als je enkel naar de particulieren kijkt?

Joram 09:53
afbeelding van Joram

Interessante vraag: volgens het persbericht werden 87,1% van de in 2022 ingeschreven zuiver elektrische auto's op naam van een bedrijf gezet... Dus 12,9% van die totale 10,3% EV's is particulier aangekocht. Hoeveel procent van de particulieren daarmee voor een EV koos ligt even buiten mijn rekencapaciteit, maar ik schat dat je dan rond de 2% uitkomt wetende dat particulieren iets minder dan de helft van de in totaal ingeschreven auto's voor hun rekening namen.

FLP 10:25
afbeelding van FLP

Dus 1.3% van de totale verkoop waren particuliere EV's. Als ik het goed heb zal dat dan inderdaad neerkomen op een 2-3% EV's in de particuliere verkoop.
Best nog veel werk aan de winkel om elektrisch rijden aantrekkelijker (en vooral veel goedkoper) te maken als dit cijfer over amper 6j verplicht 100% moet worden.

John 23:44
afbeelding van John

12,9% van 37.619 elektrische wagens is 4.852 elektrische auto's verkocht door particulieren.
Van alle auto's is 38,1% particulier (366.303 totaal) dus 139.561 voor particulieren. Dus dat komt uit op 3,47% aandeel bij particulieren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws