Wijziging oldtimerkeuring vanaf 1 november 2022: vooral oppassen met aangepaste klassiekers

Oldtimer keuring 2022

Sinds 1 november ziet de autokeuring er weer een klein beetje anders uit voor eigenaars van een oldtimer. Voortaan zal het keuringsstation namelijk nauwlettender kijken naar aftermarket-aanpassingen. Geen reden tot paniek, aldus het ministerie van mobiliteit, want het doel is net om meer duidelijkheid te scheppen voor de eigenaars.

115.000 stuks: zoveel oldtimers rijden er tegenwoordig op Vlaamse wegen. Om dat allemaal vlot te laten verlopen, moet je sinds midden 2018 ook met je klassieke trots bij het lokale keuringsstation passeren. Dat bracht echter een aantal moeilijkheden met zich mee, want zoek maar eens een oldtimer die zich na zo'n 30 jaar dienst nog in volledig originele staat bevindt. Om dus een duidelijk onderscheid te maken tussen wat wel en niet mag, introduceert de Vlaamse Overheid nu het oldtimerverslag.

Kader voor elektrische oldtimers

Dat extra formulier maakt deel uit van het gewoonlijke keuringsbewijs, maar kijkt minder naar de technische staat en meer naar de aanpassingen van de auto. Het oldtimerverslag zal concreet alle aanpassingen aan het voertuig oplijsten die door de keurmeesters nagekeken en goedgekeurd zijn. Echte regels zijn er dus niet, want het wordt aan de keuring overgelaten om de toestand op het moment zelf te beoordelen. Op die manier worden eventuele aanpassingen dus meegenomen in de beoordeling van de technische staat, zonder de auto meteen af te keuren omdat iets niet helemaal is zoals de fabrikant het destijds bedoeld had.

Oldtimer keuring 2022

Daarnaast wordt ook een procedure voorzien om de datum van eerste indienststelling te wijzigen voor oldtimers die recent belangrijkere aanpassingen ondergaan hebben. Op die manier wordt het bijvoorbeeld mogelijk om je klassieker onder stroom te zetten, of kan je een restomod gemakkelijker inschrijven. Als eigenaar moet je dus wel de nodige attesten en bewijsstukken kunnen voorleggen indien je oldtimer werd aangepast, tenzij je auto van voor 15 juni 1968 dateert en de wijzigingen uitgevoerd werden voor 20 mei 2018.

Museumstaat

Nog nieuws komt in de vorm van een vrijstelling voor oldtimers van voor 1 januari 1926. Die bijna-eeuwlingen moeten dus niet langer naar de keuring, omdat ervan wordt uitgegaan dat het om cultureel erfgoed gaat dat zich doorgaans in showroomstaat — of heet dat dan 'museumstaat' — bevindt. Ter herinnering: met je oldtimer van minder dan 30 jaar (en zo zijn er steeds minder nu de overgangsregeling de minimumleeftijd van 25 naar 30 jaar opschroeft) moet je jaarlijks naar de keuring, met een exemplaar van 30 tot 50 jaar om de twee jaar en met een klassieker van ouder dan 50 jaar moet je om de 5 jaar langsgaan.

Oldtimer keuring 2022

Het doel van de nieuwe regels is om voor de eigenaar van de oldtimer duidelijkheid te scheppen in wat wel en niet mag. Daarom zat het Departement Mobiliteit en Openbare Werken ook samen met oldtimerverenigingen, met mobiliteitfederatie TRAXIO en ook met GOCA, het expertisenetwerk voor keuringscentra, om tot een aanvaardbare regelgeving te komen. De nieuwe procedure ging in op 1 november 2022 dus iedereen die nu met een aangepaste oldtimer naar de keuring gaat, krijgt voortaan ook een oldtimerverslag cadeau.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
suskewiet 18:08
afbeelding van suskewiet

dus van modellen die oorspronkelijk met een 1.1/1.4/1.6/1.8 bestonden en origineel geleverd met een 1.1 zou het nu makkelijker moeten worden om er legaal een 1.8 in te leggen ? Klinkt goed op het eerste zicht maar de keurders kennende wordt dit weer niks

Joeri 18:25
afbeelding van Joeri

Helaas, daar heeft u nog steeds goedkeuring van de fabrikant voor nodig.

Heremans 19:27
afbeelding van Heremans

Wat met de aangepaste hot rod ford 33 zztops??

Ludo van roy 08:53
afbeelding van Ludo van roy

Hey, ik heb een Citroën Rosalie van 1933/32 hoe is de regel en de wet hiervoor?

Wim 13:41
afbeelding van Wim

om de 5 jaar

Jan Van Dessel 10:18
afbeelding van Jan Van Dessel

Als ik het goed begrijp kan het vervangen van een motor ook enkel bij een erkende garage gebeuren die voor de nodige attesten kan zorgen...!?
Wat waarschijnlijk ook weer een pak geld gaat moeten kosten...
Waardoor de hobbyisten die al jaren zelf aan hun oldtimers sleutelen en motoren vernieuwen en verbouwen om die extra kosten te vermijden niets meer mogen doen...!? Of zie ik dat verkeerd..? Dit zijn weer verbloemde maatregelen
Om de oldtimer liefhebbers te sussen... Maar in de werkelijkheid veranderd er juist niets... Zoals gewoonlijk...!!!

Diana 12:45
afbeelding van Diana

Zelfs voor een auto dat meer dan 30j is moet alles werken, alsook mistlichten!!, omdat men zegt die waren er al op destijds...anders afgekeurd...(precies dat ,met een zuipbak men elke dag in de mist gaat rijden)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws