Opmerkelijk: Vorige maand meer Ferrari's dan Tesla's ingeschreven in België (2022)

Tesla inschrijvigen Belgie mei

Opmerkelijke cijfers vorige maand, want in mei 2022 werden meer Ferrari's dan Tesla's ingeschreven in ons Belgenland. Of Ferrari plots een gigantische levering achter de rug heeft en daardoor over Tesla springt? Niet helemaal. Tesla schreef vorige maand amper 7 auto's in. Zeven... dat las je goed.

Jaar na jaar weet Tesla zich op te werken in de inschrijvingstabel in België. Tegenwoordig bekleedt de Amerikaanse constructeur dan ook ongeveer een twintigste plaats in de ranglijsten. Knap, als je weet dat er zowat 60 automerken actief zijn in België. Om je een idee te geven: tegenwoordig is Tesla groter dan Mazda, Land Rover en Suzuki in ons land. De voorbije twee maanden is er echter iets opmerkelijks aan de hand, want de inschrijvingscijfers van Tesla zijn letterlijk gekelderd.

Chiptekort haalt Tesla eindelijk in

Laten we er even de inschrijvingscijfers van Tesla van dit jaar bij nemen. Zo schreef Tesla in februari nog een vlotte 513 wagens in én was maart goed voor maar liefst 1.153 auto's. Vanaf april wordt het echter opvallend stil bij de Amerikaanse constructeur. In april 2022 werden amper 18 Tesla's ingeschreven. Best een groot verschil met de twee voorgaande maanden. In mei wordt het echter al helemaal pijnlijk. Want in mei 2022 wist Tesla amper 7 auto's in te schrijven in België. Ter illustratie: mei 2022 was goed voor 9 Lambo's, 12 Ferrari's en 116 Polestar's. Zelfs elektrische nieuwkomer Aiways deed het met 11 ingeschreven auto's beter.

Tesla inschrijvigen Belgie mei

Wat is er aan de hand bij Tesla? Wel, de Amerikaanse constructeur laat niet volledig in zijn kaarten kijken maar de tendens valt wereldwijd op. Waardoor er een simpele verklaring kan gevonden worden: het chiptekort heeft eindelijk Tesla bereikt. Terwijl andere automerken met de handen in de haren zaten door een wereldwijd tekort aan halfgeleiders wist Tesla de voorbije twee jaren grotendeels uit de storm te blijven. Daardoor wist de autobouwer haar productie te verdriedubbelen in de eerste twee jaar van de pandemie. Die exponentiële groei lijkt nu wat tot stilstand te komen.

Tel daar ook nog eens de opstart van verschillende nieuwe fabrieken (Gigafactory Berlin en Gigafactory Austin) en de lockdown van de fabriek in Shanghai bij op en je krijgt een ideale cocktail om de productie sterk te vertragen. Eerder kwam ook al het nieuws naar boven dat KBC Autolease Tesla's uit haar aanbod schrapt omdat Tesla in een aangepaste verkoopclausule zichzelf het recht geeft om de prijs bij levering te verhogen als die levering 6 maanden na de bestelling plaats vindt. Het feit dat Tesla over 6 maanden levertermijn spreekt toont natuurlijk dat de constructeur weet dat het zich ook stilaan in chiptekortland begeeft.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
this 10:52
afbeelding van this

Komt dit niet vooral omdat Tesla gemiddeld om de 3 maand een voorraad levert?

Uw reactie