Volgens verschillende bronnen wil de Vlaamse regering morgen (woensdag) een voorstel op de regeringstafel leggen om vanaf 2027 enkel nog elektrische auto's in te schrijven in ons landdeel. Daarmee zou Vlaanderen één van de Europese voortrekkers worden in de overstap naar elektromobiliteit.
Update: Intussen is een akkoord bereikt om alles vanaf 2029 aan te passen. Meer erover lees je door HIER te klikken.
Nu de regering groen licht heeft gegeven voor elektrische salariswagens vanaf 2026 was het maar een kwestie van tijd voor de particuliere markt zou moeten volgen. Verschillende kranten zoals De Standaard, De Morgen en het Laatste Nieuws berichtten nu dat er morgen (woensdag 3 november) een voorstel op de Vlaamse regeringstafel zal worden gelegd om alleen nog maar elektrische auto's in te schrijven vanaf 2027. Of anders gezegd: vanaf 2027 zou het dan niet meer mogelijk zijn om nog een nieuwe auto met benzine-, diesel- of plug-inmotor in te schrijven in Vlaanderen.
Voorstel, niet concreet
Het voorstel komt niet als een donderslag bij heldere hemel. Zo was het al langer geweten dat de auto met verbrandingsmotor op termijn uitgefaseerd zou worden. Was het niet op lokaal niveau, dan is het eindelijk wel op Europees niveau. Momenteel gaat het uiteraard nog maar over een voorstel. Meer nog, N-VA, Vlaanderens grootste regeringspartij, blijkt een koele minnaar van dat besluit te zijn. N-VA vindt 2030 een meer haalbare kaart.
Wel wat onverwachts is de snelheid waarmee Vlaanderen wil opereren. Want de Europese Unie zette de deadline zelf op 2035. Gaat Vlaanderen dus voor 2027, dan zouden we na Noorwegen de eerste regio zijn in Europa dat inschrijvingen van nieuwe auto's met verbrandingsmotor verbiedt.
Haalbare kaart?
Of Vlaanderen met zo'n beslissing niet meer hooi op de vork haalt dan het kan dragen is nog maar de vraag. Niet in het minst omdat Vlaanderen sinds 2020 de subsidie voor de elektrische auto heeft afgeschaft én ons landsdeel (en bij uitbreiding heel België) achterop hinkt qua laadinfrastructuur. Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters gelooft alvast in de beslissing. Zo zou volgens onderzoek de elektrische auto vanaf 2026 niet meer duurder zijn dan een klassieke benzine- of dieselwagen. Daarenboven zullen steeds meer "afgeschreven" elektrische bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt terechtkomen.
Het probleem van de elektrische auto situeert zich echter al lang niet meer bij de auto zelf maar wel bij alle randinfrastructuur. Vlaanderen heeft decennia de tijd gehad om haar elektriciteitsnet klaar te stomen voor de komst van elektrische voertuigen maar verzaakte haar plicht hierin. Daardoor zullen de komende jaren nog forse investeringen nodig zijn.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 4 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 19 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden