3 op 10 werknemers nog niet klaar voor elektrische bedrijfswagen

Elektrische bedrijfswagen Securex

Vanaf 2026 maakt de federale regering alleen uitstootvrije bedrijfswagens nog fiscaal interessant. Toch zijn 3 op 10 werknemers met een bedrijfswagen op benzine of diesel nog niet klaar voor een elektrische auto. Dat blijkt uit een rondvraag van HR-bedrijf Securex.

2026 wordt een kanteljaar voor de bedrijfswagen. Vanaf dan deelt de federale regering alleen nog fiscale voordelen uit voor bedrijfswagens zonder uitstoot, met name elektrische wagens en wagens op waterstof. Werknemers met een bedrijfswagen als deel van hun loonpakket zullen hun auto op benzine of diesel dus moeten inruilen als ze dezelfde voordelen willen blijven genieten.

Ook twijfelaars

Nochtans staat 3 op 10 werknemers nog weigerachtig tegenover een elektrische bedrijfswagen. Dat stelt HR-bedrijf Securex vast na een rondvraag bij 1.512 werknemers. De werknemers vinden een elektrische auto nog niet passen bij hun professioneel en privégebruik. 4 op 10 werknemers wil de overstap wel maken, maar alleen als de laadinfrastructuur voor en het rijbereik van elektrische auto’s toeneemt. 1 op 3 twijfelaars wil er zeker van zijn dat een elektrische auto hen niet meer kost dan een auto op benzine of diesel.

““We stellen vast dat de voorwaarden die werknemers stellen om elektrisch te beginnen rijden hoofdzakelijk voortvloeien uit het feit dat ze niet voldoende geïnformeerd zijn over de elektrische auto en de bestaande infrastructuur errond”, zegt Heid Verlinden van Securex. "Voor werknemers is het grootste obstakel duidelijk het feit dat de infrastructuur in ons land hen nog niet voldoende vertrouwen geeft in elektrisch rijden. De overheid moet een versnelling hoger schakelen om werknemers aan te moedigen om mee de omschakeling naar elektrisch te maken”.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
a b 12:03
afbeelding van a b

Ik vraag me af of 7 op 10 dan beschikking heeft tot een privé parking waar ze kunnen laden.
Zelf ben ik er al helemaal klaar voor, 300km realistisch bereik is voor mij genoeg (en ik doe veel kilometers) want ik kan thuis makkelijk laden en elke dag dus met volle batterij vertrekken. En de komende 4 jaar zal die enkel maar goedkoper zijn voor mij als werknemer tov een gelijkwaardige ICE.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws