70% van alle Europese laadpalen staat in amper drie landen

Oplaadpunten Europa Charging Points EV

Nederland, Frankrijk en Duitsland zijn het grondgebied voor 70% van alle oplaadpalen in Europa, met Nederland als absolute koploper. De European Automobile Manufacturers Association (ACEA) vreest voor een evolutie op twee snelheden in Europa als het zo verder gaat.

30% van alle oplaadpalen voor elektrische auto's in Europa zijn neergepoot in Nederland. Ook al maakt het land amper 0.8% uit van de totale oppervlakte van Europa. Meer nog, samen met Frankrijk en Duitsland bezit Nederland 70% van alle Europese laadpalen. In totaal gaat het over net geen 157.000 laadpalen. De belangrijkste lobbygroep voor de autosector in Europa, de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), vreest dat op dit tempo landen compleet uit de boot zullen vallen bij de elektrische transitie.

Belgium: 6 points

De ACEA zegt namelijk dat het succes van de elektrische auto (die wordt gepusht door Europa) voor een groot deel afhangt van de aanwezig laadinfrastructuur. Als er geen oplaadinfrastructuur is, dan zullen er geen EV's worden verkocht. Bij de slechtste leerlingen van de klas zitten onder andere Griekenland en Bulgarije. Twee landen die een relatief groot deel van de Europese oppervlakte opsouperen maar compleet zwarte gaten zijn qua oplaadinfrastructuur. Bulgarije is bijvoorbeeld 2.5 keer groter dan Nederland en heeft amper 194 oplaadpunten. Ter verduidelijking, Nederland heeft er momenteel dik 66.000.

Oplaadpunten Europa Charging Points EV

Hoe doet België het? Wel, geloof het of niet maar België staat momenteel in de top 6. Al gaat het hier dus wel over een laadpalen per m2 berekening. Zo staan 3.8% van alle laadpalen van Europa in België (circa 8.500 stuks). Dit terwijl ons land amper 0.8 procent van de totale oppervlakte uitmaakt. Al is het verschil met Nederland natuurlijk pijnlijk. Want Nederland is niet zo veel groter dan België maar heeft dus wel vlot 58.000 extra laadpalen. De ACEA roept Europese landen alvast op om een versnelling hoger te schakelen. Om zo de transitie zo vlot mogelijk te maken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Mathieu 12:50
afbeelding van Mathieu

Als je ziet hoe we aan de andere kant van de wereld met "onze groene gedachten" eigenlijk moordenaartje aan het spelen zijn, dan vraag ik me af hoe lang de elektrificering nog kan blijven duren. Als je ziet hoe men aan de andere kant moet lijden omdat wij hier onze windmolens zouden kunnen neerzetten, met onze elektrische wagens kunnen rijden, zonnepanelen kunnen leggen, dan stel ik mij daar vragen bij. Bij de ontginning van fossiele brandstoffen maken we de wereld ook niet beter, dat besef ik, maar bij het ontginnen van de grondstoffen voor batterijen, windmolens e.a. komt er volgens mij toch meer lijden aan te pas. De Westerse wereld blijft maar pushen voor die laadpalen, maar men verzwijgt in alle talen wat er daarvoor allemaal moet gebeuren. (sorry, moest er even uit)

FLP 13:24
afbeelding van FLP

Inderdaad. Ik snap dat "electrify everything!" misschien momenteel de beste oplossing lijkt (hoewel ik daar ook grote twijfels over heb), maar ik vind het heel raar deze kant van de medaille simpelweg doodgezwegen en totaal genegeerd wordt. Nergens hoor je er iets van, of niemand zegt er iets over.. Het lijkt al bijna alsof we onze aluminiumfolie hoedjes moeten bovenhalen en over een gigantische doofpotoperatie moeten speculeren.

Yves_321 07:44
afbeelding van Yves_321

Tja als je ziet hoe alle Olie landen hun onderdanen en slaven behandelen dan is het niet zo heel verschillend. Dus laten we ophouden met excuus te vinden om iets niet te doen. Trouwens de technologie gaat zo snel dat cobalt binnen dit en een aantal jaar verdwijnt uit batterijen. En als we zeuren over koper en tin, wel dan is 80% van wat we vandaag consumeren incluis de fossiele wagen een no go.

andre123 08:19
afbeelding van andre123

mss moet je de top 10 van grootste olierampen en hun gevolgen eens bekijken,
of de miserie die oa belgie aan richt in landen als niger om de mensen te laten delven naar de 'brandstof' voor onze 'zaligmakende' "goedkope" kernenergie...
de gevolgen van de olieindustrie worden al 150 jaar geminimaliseerd/ontkent terwiijl electrisch vervoer aan een beginfase zit en er dus nog veel kan veranderen...
(moest er ook ff uit)

Mathieu 12:22
afbeelding van Mathieu

ANDRE123, als je mijn tekst goed had gelezen, dan had je gezien dat dit er in staat: "Bij de ontginning van fossiele brandstoffen maken we de wereld ook niet beter, dat besef ik," => verder ga ik dus geen commentaar geven.

andre123 16:25
afbeelding van andre123

klopt,maar die zever over vervuilende batterijen windmolens zonnepanelen enz is ondertussen wel bijna afgezaagd vind ik.
wat moet er dan gebeuren ?verdien zoals we al meer dan 100 jaar bezig zijn en alle alternatieven negeren en afbreken?
er wordt tenminste aan oplossingen gewerkt en naar gezocht,elke technologie heeft voor en nadelen,helaas.
dus ja ik heb u reactie goed gelezen,en nee het was geen persoolijke aanval,
mijn reactie was meer bedoeld over het algemeen vitten en afkeuren,niet op u of iemand persoonlijk.
einde commentaar!

Mathieu 12:50
afbeelding van Mathieu

Oplossing? Zoals JL hieronder omschrijft. Minder voertuigen, minder km's.
En stoppen met die technologie te verheerlijken terwijl het niet DE oplossing is. Europa gaat ons nu de volgende decennia vanalles opleggen waarmee de helft vd mensen niet akkoord is, of zal zijn. Vervolgens eens stoppen met alles te verzwijgen. Het is niet de wagen zijn schuld, CO2 komt evenveel van vliegtuigen, cruiseschepen (en geen beetje) en een heel pak van de runderen in Amerika. Het is geen Europees probleem, maar een wereldwijd probleem. Wie weet dat de oceanen véél meer CO2 omzetten dan bomen? Weinigen, maar ondertussen zijn de oceanen er slechter aan toe dan we denken. U vind mensen die dit zeggen afgezaagd? Wacht maar binnen X-aantal jaar als men weer met een andere oplossing komt en de laadpalen net zoals de oranje telefoonpalen van vroeger langs de weg, opnieuw mag gaan afbreken. Daar gaan ons geinvesteerde miljoenen dan.
Nogmaals: minder voertuigen en minder km's als je het op transportvlak wil aanpakken. Meer sensibilisering, meer openheid over het feit dat het een tussenoplossing is, maar ook wie ervoor moet lijden. Openheid over hoe het met de reserves zit enz...

JL 09:36
afbeelding van JL

Er is inderdaad geen ideale oplossing. Tenzij je wil praten over minder voertuigen en minder km's per jaar, en dan in de eerste plaats minder individuele km's.

a b 11:45
afbeelding van a b

Hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk nodig? Want de bedoeling is natuurlijk dat iedereen die thuis kan laden, thuis oplaadt. En in dat geval gaat de meerderheid quasi nooit een publieke laadpaal moeten gebruiken als je een realistisch bereik hebt van boven de 300km.
Zijn er daar eigenlijk al onderzoeken rond gebeurd? En wat ik me ook afvraag, hoeveel huishoudens tov het totaal heeft eigenlijk de mogelijkheid om thuis te laden?

andre123 08:31
afbeelding van andre123

meer laadpalen,en vooral supersnelle(en dure) laders?
voor wie?voor de elite?
enkel in de toeristische gebieden zou er meer mogelijkheden mogen zijn,een daguitstap word moeilijk als je ter plaatste niet kan laden (vaak omdet de laadplaats bezet gehouden wordt of ingepalmd door een diesel)
waarom niet elk tankstation(vooral met shop) bv verplichten minstens 1 laadpaal te voorzien?
ik rij 4.5 jaar electrisch en heb die laadpalen zelden nodig,al zeker geen superchargers die electrisch rijden alleen maar duur maken.
in mijn omgeving staan in een straal van 3 km (op den buiten!!)minstens 10 laadpalen die zelden of nooit ingebruik zijn.....

Jasper 10:05
afbeelding van Jasper

Ik denk dat ze vooral geplaatst worden voor de mensen die daar en op dat moment hun batterij willen bijladen. Niet enkel voor de "elite".
Tanken op de autosnelweg is ook duurder, maar ik zie daar toch ook veel mensen hun tank vullen

andre123 10:24
afbeelding van andre123

snel chargers plaatsen omdat er eens iemand die dringend zou nodig kunnen hebben?
een simpele 11 kw alegro al eens vergeleken met de mastodonten van 100kwh en meer?
en wie gaat dat betalen?
of geloof jij dat die providers hun dure speelgoed gaan plaatsen als vorm van reklame?
tanken op de snelweg.... inderdaad,vandaar mijn opmerking verplicht die grote station's om minstens 1 charger te voorzien,de accomodatie ,en het net ligt er al!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws