Het aandeel van de SUV en de crossovers in de autoverkoop in ons land blijft stijgen. In de eerste drie maanden was bijna één op twee verkochte wagens een SUV. Voor Mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB) is het tijd om diens vrijheden te beperken.
De SUV en de crossover, vaak geadverteerd als een auto voor de 'urban jungle', de stad dus. Maar vaak doen ze daar meer fout dan goed want zo'n SUV geeft een vals gevoel van veiligheid. Volgens Eva Van Eenoo (VUB) is het tijd om de toelatingen voor de SUV's tot de stad te herbekijken. Ze pleit dan ook voor no-SUV zones.
"Meer en meer steden (zoals Antwerpen, Brussel,...) beginnen lage-emissiezones in te richten. Maar als we proberen te reguleren welke wagens er in stadscentra nog binnen mogen, moeten we misschien wat breder nadenken en niet enkel de roetuitstoot bekijken," aldus Van Eenoo op Radio1.
Ze pleit er dan ook voor om verkeersveiligheid vanuit een breed perspectief te bekijken. Een auto met een grotere massa zorgt voor een grotere kans op ernstige letsels. Een SUV zorgt vooral voor een veiliger gevoel voor de inzittenden maar het zou kunnen dat je dan minder alert reageert op de omgeving rond je.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden