België pleit voor gelijke Europese ban op nieuwe auto's met verbrandingsmotor

EU diesel benzine ban

Samen met acht andere EU-landen pleit België er voor dat de Europese unie een einddatum vooropstelt voor het uitfaseren van auto's en bestelwagens met verbrandingsmotor. Zo zou de EU een duidelijk signaal aan de autobouwers kunnen geven.

Ga er de headlines maar even op na, steeds meer automerken kondigen het einde van de verbrandingsmotor aan. Volvo en Ford (in Europa) zullen enkel nog maar EV's verkopen vanaf 2030, Jaguar gaat nog een stapje verder en stapt tegen 2025 al over op de volledig elektrische trein. Een deadline vanuit de EU is er echter nog niet en daar willen 9 EU-lidstaten nu iets aan veranderen.

Uniforme deadline

Zo komt het dat Nederland en Denemarken met de steun van België, Luxemburg, Oostenrijk, Ierland, Griekenland, Litouwen en Malta oproepen tot een Europese einddatum voor de verkoop én het rondrijden van auto's en bestelwagens met verbrandingsmotor. Die uniforme deadline moet er voor zorgen dat er geen wirwar van regels ontstaat. Want wat als je als vakantieganger met dieselauto binnen wil in een land dat enkel nog maar EV's toelaat? Juist ja.

Daarnaast pleit de groep voor een snellere CO2-reductie de komende jaren én een grotere focus op het uitbouwen van een laadinfrastructuur voor elektrische auto's. De lidstaten zijn daar trouwens niet uniek in. Zo heeft het sinds kort niet meer bij Europa horende Verenigd Koninkrijk al beslist de verkoop van diesel- en benzinewagens te bannen vanaf 2030.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
this 15:25
afbeelding van this

"Want wat als je als vakantieganger met dieselauto binnen wil in een land dat enkel nog maar EV's toelaat? Juist ja."
Betekent dit dat de LEZ zones en dergelijke gaan verdwijnen? Waardoor diesels niet vervroegd op de schroothoop moeten?
Als ICE niet meer nieuw gekocht kan worden vanaf een bepaald jaar, lost het probleem uiteindelijk zichzelf op. En hoef je niet het milieu nog extra te belasten door een ICE versneld af te schrijven.

4g63' 18:52
afbeelding van 4g63'

Mening over LEZ had k ook. Iemand professioneel wisselt pakweg om de 4j, percentage oudjes die blijven rijden ipv na 15j a 20j een nieuwe te kopen is verwaarloosbaar.

tomtom 10:28
afbeelding van tomtom

Je haalt afstappen van verbrandingsmotoren voor klimaatoverwegingen en voor lokale luchtkwaliteit door elkaar.

De EU-wijde ban op verbrandingsmotoren is uit klimaatoverwegingen, om de CO2-emissies te doen dalen.

Een LEZ in een stad bestaat om de lokale luchtkwaliteit te doen verbeteren.

Het is niet omdat de meesta auto's elektrisch worden dat daarom ineens de luchtkwaliteit van de steden mag verslechteren.

Adriaan 12:10
afbeelding van Adriaan

Ik denk dat je verbetering van lokale luchtkwaliteit en belastingsverhoging wat door elkaar haalt :) Aangezien luchtkwaliteit echt geen lokaal gegeven is, maar vlotjes de grenzen onvergaat. Kijk maar naar elke winter wanneer we een fijnstofpiek halen, de oorzaak daarvan terug te herleiden is naar industrie uit het oosten, zoals het ruhrgebied en kachel verwarming uit polen.
LEZ is een maatregel om de stadskas te spijzen, meer niet...

tomtom 19:19
afbeelding van tomtom

Jij haalt uitstoot door industrie (uitgebraakt via hoge schouwen voor betere dispersie in de atmosfeer) en uitstoot door lokaal verkeer (uitgebraakt via uitlaatpijpen op 50cm van de grond, waarbij de uitstoot veel lokaler blijft hangen) door elkaar.

Dat er uitstoot is door industrie wilt niet zeggen dat er geen winsten kunnen worden geboekt op vlak van luchtkwaliteit door weren lokaal motorverkeer.

Let op, ik wil niet zeggen dat het geen verdoken belasting is. Ik wil wél zeggen dat het wel degelijk nut heeft.

patje claeys 21:48
afbeelding van patje claeys

geen duitsland, frankrijk en italie?...dream on

JL 10:22
afbeelding van JL

Ofwel denkt België dat het 10 jaar gaat duren vooraleer er Europese overeenstemming is over een datum nog verder in de toekomst.

Ofwel meent België het (bvb. omdat we transitland zijn), maar zal Vlaanderen gaan dwarsliggen.

Bloe 21:36
afbeelding van Bloe

Bende onozelaars gans de wereld of Europa ev laten rijden gaat niet er zijn geen grondstoffen en electriciteit genoeg daarvoor, de meeste mensen kopen om de 5jaar een andere auto en zelf om de 3 jaar die paar oude karren van 20 oud zijn minder belastend voor het milieu dan al die elektrische broll

Charly Vanmassenhove 08:37
afbeelding van Charly Vanmassenhove

Spijtig dat in België door het zonnepanelen debacle de consument juist is tegengewerkt om op een betaalbare manier zijn/haar wagen thuis op te laden. Terwijl in bijvoorbeeld Nederland de consument evenveel geld krijgt voor overtollig geproduceerd elektriciteit als dat men er zelf voor moet betalen wanneer de zon niet schijnt. Dát is een eerlijke manier van werken. Zolang de regering het gebruik van zonnepanelen in België blijft tegenwerken, komt er bij ons van elektrische auto’s niks in huis. Laat Europa anders maar eens beslissen hoe het zit met die zonnepanelen, want onze eigen politici zijn niks anders dan hopeloos onbekwaam (om niet te zeggen ronduit dikke leugenaars en dieven).

Mathieu 12:54
afbeelding van Mathieu

Is er al eens gekeken hoeveel wagens er effectief voor de deur van een woning kunnen opladen? Ik denk dat de verhouding tussen "woningen" en "opladen bij eigen woning" ook zeer groot is. Als je geen privé oprit hebt, en dat geldt voor de meeste woningen denk ik, kan je al niet opladen bij je eigen woning. En ik denk niet dat er iemand kan ontkennen dat dit nu net het gemakkelijkste is. Tanken op we naar huis kost hooguit 5 a ma 10min omweg, batterij opladen kost algauw wat langer. Ze doen hier allemaal beloftes dat er duizenden oplaadmogelijkheden gaan bijkomen de volgende jaren, zelfs als je nu gaat verbouwen, moet je een oplaadmogelijkheid voorzien. Van de beloftes geloof ik niets, en het feit dat men nu alles moet gaan "verplichten" lijkt me gewoon een paniekaanval van de regering omdat ze weten dat het zeer moeilijk wordt.

JL 20:54
afbeelding van JL

De toekomst zal niet 1 wonderoplossing zijn, maar zal bestaan uit verschillende oplossingen. Meer zelfs, misschien zijn er voor 1 persoon/gezin zelfs meerdere oplossingen nodig, afhankelijk van het gebruik (bvb. een wagen met kleine batterij voor gewone verplaatsingen en een huurwagen - brandstofcel? - met groot bereik voor op vakantie).
En wat EV's betreft: de doorsnee Vlaming kan best met een lading voor 200-300km een week doorkomen. Als je dan zou kunnen bijladen als je bvb. naar de supermarkt gaat, ben je ook weer klaar voor de volgende week. Met de nieuwe generatie 800V batterijen gaat dat laden ook weer een pak sneller.

Luc Van dijk 11:51
afbeelding van Luc Van dijk

Ik kan geen electrische wagen kopen hoor , ban invalide en rij met invalidescooter .
Mijn mercedes vito diesel 2 de hands is al 22 jaar oud maar kan geen nieuwe kopen daar heb ik geen geld voor .
Da's t enige nog waar ik ergens met raak daar de scootmobiel mee moet .
Ik ben van mijn 30 ziek en nu 54 , zeer ongelukkig , arm , enz
Doe het maar als alleenstaande met 1200 euro , huishuur , elektriciteit, gas , eten en wat is er nog over denk je
Heb nu al geen leven meer !!!!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws