Brussel is druk bezig om het vervuilende autoverkeer uit de hoofdstad te weren. Eerst was er de rijstrookvermindering op de E40 in Brussel, toen was er de Lage Emissie Zone, later kwam de 100 km/u-regeling op de Brusselse ring en nu komt er dus ook kilometerheffing voor al wie Brussel wil binnenrijden.
Gisteren kwam het in de Brusselse regering tot een akkoord over de slimme kilometerheffing. De SmartMove - zoals het gaat heten zal vanaf 2022 ingevoerd worden. Vanaf dan betaal je een startbedrag wanneer je het Brusselse Gewest binnenrijdt en er rondtoert, met daarbovenop een bedrag per gereden kilometer. Hoeveel het je zal kosten zal afhangen van hoe zwaar je auto is en op welk moment van de dag je rondrijdt.
met startbedrag
In de spitsuren (tussen 7 en 10u en tussen 15 en 19u) is dat startbedrag 2 euro, tijdens de daluren (tussen 10 en 15u) is dat 1 euro. Wie 's nachts (tussen 19 en 7u) begint te rijden betaalt niks. Maar daar stopt het dus niet. Het bedrag varieert afhankelijk van het vermogen van de wagen en de fiscale pk. Onder de 11 fiscale pk krijg je een korting, erboven betaal je bij, met een maximumtoelage van 12 euro.
Daarnaast betaal je dus per gereden kilometer. Ook hier wordt er verschil gemaakt tussen spits- en daluren. Zo betaal je tijdens de spits 20 cent en buiten de spits 8 cent per gereden kilometer.
grenzen opzoeken
Die kilometerheffing is niet helemaal vrij van kritiek. Brussel ligt namelijk volledig omgeven door Vlaanderen en er zijn veel werknemers die vanuit Vlaanderen naar Brussel rijden via E40 en E19. Daardoor voelt de Vlaming zich in zijn portefeuille geraakt. Brussels staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels-sp.a) wil Vlaanderen er dan weer toe aanzetten de oubollige verkeersbelasting te schrappen en te vervangen door een slimme kilometerheffing.
Brussel volgt nochtans het voorbeeld van een aantal andere grote steden. In SIngapore werd stadstol al in 1974 ingevoerd. In 2003 kwam er in Londen nog een taks op autorijden doorheen de stad en ook Stockholm belast voertuigen die er rondrijden extra.
Recente reacties
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 2 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 6 uur geleden
BAM!: Tesla Model 3 Performance is hier (2024)
Ziet er beter uit dan die extreem saaie instappers. ook lijken de zetel beter het zitvlak is wat...
Door kevin 10 uur geleden