Het wonder is geschied, want na zestien maanden is het België eindelijk gelukt om een regering te vormen. Die nieuwe regering heeft uiteraard ook een nieuw regeerakkoord. Wat dit wil zeggen voor de automobilist?
Dat wij Belgen helden zijn in het maandenlang regering vormen mag wel duidelijk zijn. Want toen we in 2011 nog 541 dagen nodig hadden om regering Di Rupo 1 te vormen, deden we er deze keer 494 dagen over om een nieuw regering te vormen. De bevalling ligt echter achter ons, waardoor we stilaan kunnen zien naar wat de dames en heren in de wetstraat hebben bekokstooft voor de komende jaren. Daarbij blijft de auto uiteraard niet buiten schot.
Vergroening
Centraal staat de vergroening van ons wagenpark. Te beginnen met de bedrijfswagens. Tegen 2026 moeten volgens het regeerakkoord alle nieuwe bedrijfswagens emissievrij zijn. Gaat het hier daadwerkelijk over 0 gram CO2 die uit de "uitlaat" komt, dan is het vanaf 2026 ook over en uit voor de plug-in. Beschik je als werkgever- en of werknemer niet over het budget voor een elektrische auto, dan is een mobiliteitsbudget een oplossing.
Op termijn is het hoe dan ook de bedoeling om in samenspraak met de deelstaten over te gaan op het volledige verbannen van nieuwe auto's met verbrandingsmotor. Een datum wordt daarvoor niet geprikt, omdat de doorslaggevende factor de betaalbaarheid van de EV moet zijn. Met de stortvloed aan elektrische auto's die op ons afkomt (vaak van Chinese afkomst), lijkt 2026 niet eens zo onrealistisch.
Rijbewijs met punten
Een rijbewijs met punten staat ook al geruime tijd op de planning. Die zou nu doorgevoerd worden. Al gaat het over een aangepaste versie zoals we het in andere landen kennen. Zo lijkt het er op dat het rijbewijs met punten niet standaard wordt uitgekeerd. Pas na het recurrent begaan van zware verkeersovertredingen kan je een rijbewijs met punten krijgen. Zonder twijfel moeten de spelregels van dit nieuwe systeem de komende maanden nog gefinaliseerd worden. Of dit een realiteit zal worden voor de nieuwe verkiezingen? In België zijn er geen zekerheden.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 16 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 23 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden