Het Corona-virus heeft er voor gezorgd dat onze samenleving zo goed als tot stilstand is gekomen. Maar wat als je auto nu net de melding geeft om de AdBlue tank aan te vullen? Mag ik nog naar de garage? Of kan ik dit zelf? Autofans legt het je uit.
Voor we een antwoord kunnen geven moeten we misschien eerst even verduidelijken wat AdBlue nu juist is. AdBlue is een afbreekbare vloeistof die er voor zorgt dat je dieselmotor minder vervuilt door het elimineren van NOx via de DeNOx-katalysator. Of in mensentaal: AdBlue maakt een dieselmotor "properder".
Wat als ik zonder AdBlue val?
Om maar meteen duidelijk te maken: AdBlue is geen vloeistof die een dieselmotor nodig heeft om te kunnen werken. Waardoor je dus in principe tijdelijk zonder AdBlue kan rijden. Alleen raden we af om dit op langere termijn te doen, want zonder AdBlue zal je katalysator sneller vol geraken, met alle kosten van dien. Geeft je auto dus de melding om de tank bij te vullen, dan kan je dat best binnen een bepaalde termijn ook doen. Moderne dieselwagens hebben zelfs een veiligheidssysteem dat er voor zorgt dat je binnen X-aantal kilometers de auto gewoonweg niet meer kan starten. Dit zal duidelijk aangegeven worden op de boordcomputer en wordt vaak enkele duizenden kilometers op voorhand gemeld.
De AdBlue-tank vullen dus. Maar hoe doe je dat? Bij hoge nood kan je dit zelf. Zo bevindt de (blauwe) vuldop met daarop AdBlue geschreven zich vaak naast de vuldop van de brandstoftank, onder de motorkap, of in de koffer. De locatie staat duidelijk aangegeven in de handleiding van je wagen. Het goedje zelf kan je vinden bij de meeste tankstations. In flessen die verkocht worden in de winkel, of aan een AdBluetank bij de grotere tankstations.
Hoeveel AdBlue is genoeg AdBlue?
Belangrijk is om zeker niet preventief AdBlue bij te gaan vullen. Dat is voor niets nodig en kan meer schade opleveren dan goeds doen. Aangeraden wordt om het reservoir eerst zo ver mogelijk op te rijden (aangegeven op je boordcomputer) om daarna minstens 4 liter bij te vullen. Je mag de tank echter niet volledig vullen. Giet je namelijk te veel in de tank, dan kan de vloeistof overlopen, kristalliseren in de vulhals en het reservoir vervormen. Je hoeft dus zeker niet te gieten tot het over je voeten loopt.
Bij twijfel is er eigenlijk maar één antwoord: bel je garage. Die zal je met plezier verder helpen en samen met je beslissen wat de beste optie is. Zo moet bij sommige dieselauto's de boordcomputer worden gereset, al gebeurt dat tegenwoordig in de meeste gevallen automatisch. Idealiter laat je dit dus uitvoeren door de garage, weet echter dat je ook zelf aan de slag kan, indien nodig.
Heb je nog autogerelateerde vragen? Hieronder vind je een lijst van vaak gestelde vragen waar we vakkundig een antwoord op geven:
• Help, mijn auto moet op onderhoud!
• Help, mijn auto moet op bandenwissel!
• Help, mijn auto staat in panne!
• Help, mijn auto moet naar de keuring!
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden