Mobiliteitsorganisatie VAB waarschuwt dat vanaf 1 januari bijna 620.000 diesels de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent niet meer binnen mogen. In de nabije toekomst worden de voorwaarden nog strenger. VAB vraagt de steden om voldoende alternatieven te voorzien.
Vanaf 1 januari 2020 voert Gent een lage-emissiezone in. Antwerpen en Brussel verstrengen de regels van hun LEZ. Euro 4-diesels mogen vanaf dan alleen nog maar de lage-emissiezone binnen van Brussel binnen. In Gent en Antwerpen zijn ze niet meer welkom; Brussel houdt het met een verbod op Euro 3 iets soepeler.
Andere oplossingen
Mobiliteitsorganisatie VAB becijferde dat daardoor 619.362 eigenaars van een Euro 3- of Euro 4-diesel, die ze tussen 2000 en 2009 kochten, een andere oplossing moeten zoeken als ze naar Antwerpen of Gent willen, of als ze daar in de lage-emissiezone wonen. Deelsystemen, park-and-rides en een uitgebreide fietsinfrastructuur kunnen een oplossing zijn, maar toch zijn mensen soms nog aangewezen op de auto, zo zegt VAB.
Onvoldoende laadinfrastructuur
Wie in een lage-emissiezone woont, zal dan wellicht overschakelen op benzine of CNG. Voor plug-inhybrides en elektrische auto’s bieden Antwerpen en Gent te weinig en te dure laadinfrastructuur. Huurgarages in de LEZ zijn zelden voorzien op het opladen van een elektrische auto. Dat probleem zal vergroten wanneer het aantal elektrische auto’s in een stad toeneemt, waarschuwt VAB.
Ten slotte vraagt de mobiliteitsorganisatie aandacht voor mensen die het financieel minder makkelijk hebben. Zij zullen hun auto niet meer mogen gebruiken, maar kunnen niet zomaar een schonere en dus vaak ook duurdere auto kopen. “Ook hun vervoersalternatieven zijn dikwijls zeer beperkt. Vervoersarmoede dreigt.”
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 2 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 17 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden