BMW test samen met het Vlaams Verkeerscentrum, Be-Mobile en MAPtm de komende maanden een ‘slimme tunnel service’ op de ring rond Antwerpen. Kort door de bocht: Deelnemers met een BMW mogen bij file gratis door de Liefkenshoektunnel.
De ring rond Brussel mag dan wel het meest verzadigde punt van België zijn, ook de Antwerpse ring is niet vies van een file links en rechts. En daar heeft vooral de Kennedytunnel iets mee te maken. Die krijgt namelijk de dubieuze eer om zich de drukste tunnel van Vlaanderen te noemen. Dagelijks rijden er gemiddeld 160.000 (!) voertuigen onder de Schelde in de Kennedytunnel. Het resultaat? Op werkdagen staat daar in de richting van Nederland gedurende meer dan 11 uur file. Ouch.
Liefde voor de Liefkenshoek
Daar moet dringend iets aan gebeuren. Waardoor BMW, het Vlaams Verkeerscentrum, Be-Mobile en MAPtm hun krachten bundelen. Die samenwerking heeft als doel een testcase op poten te zetten om het verkeer beter te spreiden tussen de Kennedytunnel en de Liefkenshoektunnel. Die laatst tunnel is een valabel alternatief, alleen moet je daar tol betalen, waardoor veel automobilisten vaak liever tergend lang in de file staan. Niet onbegrijpelijk, want een passage door de Liefkenshoektunnel kost tot wel 19 euro.
Tijdens het proefproject zal die tol echter vervallen voor deelnemende BMW-rijders. Al hangen daar wel enkele maars aan vast. Zo moeten deelnemers zich zelf aanmelden en (uiteraard) in het bezit zijn van een BMW met OS6 of hoger. Dat infotainmentsysteem kan je herkennen aan de zesdelige tegelstructuur.
In de praktijk
Hoe dit in de praktijk gaat werken? Om te beginnen gaat het proefproject van start in december en loopt het tot de zomer van volgend jaar. Deelnemende BMW-rijders die de Kennedytunnel via de navigatie op hun route hebben liggen zullen tijdens het project - enkel bij grote verkeersdrukte - proactief een alternatieve route via de Liefkenshoektunnel voorgesteld krijgen.
Accepteren ze die omleiding, dan krijgen ze automatisch een digitale voucher op hun smartphone waarmee ze gratis door de Liefkenshoektunnel kunnen rijden. Geen slechte deal. Het testproject in Antwerpen is onderdeel van het Europese project SOCRATES 2.0. om doorstroom te verbeteren op drukke wegen. Ook in Amsterdam, Kopenhagen en München vinden proefprojecten plaats. BMW was het enige automerk dat interesse toonde om samen te werken aan het project.
Toevallig in het bezit van een BMW die voldoet aan de vereisten? Dan kan je jezelf HIER registreren.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 14 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden