1 op 5 auto's krijgt rode kaart bij Vlaamse keuring

Keuring Belgie

Maar liefst 20 procent van de voertuigen die in 2018 naar de Vlaamse autokeuring gingen werden afgekeurd. Verkeerd afgestelde of slecht functionerende lichten blijven de hoofdreden zijn voor een rode kaart.

Vorig jaar werden 1 op de 5 auto's afgekeurd in Vlaamse autokeuringscentra. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) naar buiten bracht. De meest voorkomende reden voor een rode kaart zijn slecht werkende lichten. Maar liefst 7,3 procent van de nagekeken auto's kregen daar een rode kaart voor. Ook banden (profieldiepte, maat,...) zorgen vaak voor een afgekeurd voertuig. 2,6 procent van de aangeboden auto's bij de Vlaamse autokeuring in 2018 reed rond op fout schoeisel. Daarnaast volgen identificatie (1,9%) en remmen (1,4%) als voornaamste reden voor een rode kaart.

Kansspel

Hoewel de autokeuring dé manier is om te verzekeren dat verkeersveiligheid en de milieunormen niet in gedrang komen, wordt er steeds meer gemorreld over de willekeur in keuringcentra. De regels zijn vaak voor interpretatie vatbaar en iedereen kent de verhalen wel van de afgekeurde auto's (vaak door de lichten) die 20 minuten later zonder problemen door dezelfde keuring geraakt. Het maakt in de ogen van de "klant" de keuring wat een kansspel. De vraag is dan ook hoe deze afkeurcijfers er gaan uitzien nu ook de oldtimer verplicht terug naar de keuring moeten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
suskewiet 15:16
afbeelding van suskewiet

men zou beter naar het systeem van NL overstappen.
Controle door garages (die het dan ook kunnen herstellen). Bespaart ook heel wat over- en weergeloop.
En die garages worden regelmatig met steekproeven gecontroleerd

Wim 16:34
afbeelding van Wim

amen! :)

andre123 16:46
afbeelding van andre123

daar geloof ik dan absoluut niet in.
zet de deur alleen open voor vriendjespolitiek.
ik wil de garagist wel eens tegenkomen die een goeie klant gaat zeggen dat hij zijn wagen moet laten staan wegens te gevaarlijk.
discutie verzekerd en met een beetje pech een belangrijke klant kwijt,om nog maar te zwijgen over de afbrekende commentaren in zijn omgeving.
de tc verkoopt niets,dus hoeven ook geen schrik te hebben klanten te verliezen.

suskewiet 09:11
afbeelding van suskewiet

ben daar niet zo zeker van, niet iedere garagehouder mag het doen, moeten dat speciaal aanvragen en die krijgen af en toe steekproeven.
En als er bij een steekproef iets verkeerd blijkt nemen ze hun licentie af.
Die apk garages nemen geen risico's. En ze kennen hun vak beter dan veel van de mensen die in onze keuringcentra werken.

4g63 22:43
afbeelding van 4g63

En als je dingen die je zelf kunt zelf uit voert, en onderhoud bij iemand laat doen die je kent ben je bij onze Noorderburen beetje gesjareld dus.
Zijn waar ik ga al een tijdje dezelfde en heb daar een heel goed kontakt mee, die helpen mij ook verder als er zoals paar jaar geleden een ouderdomsverschijnsel opduikt.
Ook dingen genre remverschil en ophangingstest zijn zaken die k zelf niet kan testen en dan weet k ineens of beestje doet wat m moet doen.

Rc 08:36
afbeelding van Rc

De belgische keuring is een klucht!

Om belachelijke redenen mag je je auto hier niet personaliseren. Ik zie het probleem er niet in als het goed gedaan is.. (geen gevaar voor de veiligheid)

Als iets niet goed gedaan is ben ik akkoord dat een voertuig zo de weg niet op mag en terecht.

Maar wat een verzuurde maatschappij waar we naartoe gaan.. echt triestig en deprimerend

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws