Congo heeft in zijn bodem 60 procent van de wereldvoorraad van kobalt zitten, een grondstof die zeer belangrijk is voor lithium-ionbatterijen. De regering van dat land heeft nu beslist om de belastingen op het delven van kobalt op te trekken van 3,5 naar 10 procent, wat slecht nieuws is voor (onder meer) de elektrische auto.
Net zoals aardolie vaak wordt gewonnen in gebieden waar corruptie of geweld meer regel dan uitzondering zijn, zit ook in lithiumbatterijen een bestanddeel dat uit een onstabiele regio komt: kobalt is een grondstof waarvan 60 procent van de wereldvoorraad in Congo’s bodem zit. En die wordt daar vaak gewonnen onder schrijnende omstandigheden (veel ongevallen, kinderarbeid). De Congolese regering begint steeds meer te beseffen hoe waardevol dit materiaal is, en heft er daarom almaar hogere belastingen op. In juni van dit jaar zagen de mijnwerkers al hun delfrechten stijgen van 2 naar 3,5 procent, maar nu gaan ze naar 10 procent.
Chinees probleem
Dat is vooral een probleem voor China – dat trouwens al zwaar heeft geprotesteerd tegen de maatregel – want veel van de Chinese plug-in hybrides en elektrische auto’s gebruiken Congolees kobalt. Maar omdat de Congolese maatregel gevolgen kan hebben voor de wereldwijde kobaltprijs, zal ook bijvoorbeeld Tesla (om maar een grote batterijproducent te noemen) daar de gevolgen van voelen, zelfs al kopen de Amerikanen hun kobalt in Canada.
Geen paniek
De prijzen van lithiumbatterijen zijn al maandenlang heel hard aan het dalen door een tijdelijk productie-overschot, maar de Congolezen zouden die tendens wat kunnen afremmen. Anderzijds moet de impact van kobalt op de batterijprijs ook niet worden overschat: in het 650 kilo zware accupakket van een Tesla Model S zit bijvoorbeeld zo’n 6 kilo van dit zeldzame materiaal…
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 16 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden