Huisverwarming stoot meer fijn stof uit dan je auto

fijnstof

In 2015 werden er opnieuw minder luchtverontreinigende stoffen en broeikasgassen in Vlaanderen geloosd, dat blijkt uit een rapport van de Vlaamse Milieumaatschappij. Het verkeer is daarbij de primus van de klas, terwijl nieuwe vormen van verwarming bij huishoudens een gevaarlijke tendens inzetten.

We doen het goed in Vlaanderen, want dankzij genomen maatregelen sinds 2000 is het fijnstof en de broeikasgassen die jaarlijks de lucht in worden gezwierd gedaald met 10 procent. Dat klinkt niet veel maar vergeet niet dat er meer bedrijven, meer gezinnen en meer verkeer zijn te vinden in Vlaanderen tegenover 15 jaar geleden. Bekijken we het 'totaal stof' (TSP), dan kan het verkeer knappe cijfers voorleggen. Met dank aan de introductie van milieuvriendelijkere en efficiëntere voertuigen. Zo gaan we van jaarlijks 5.000 ton naar ongeveer de helft.

De uitstoot door huishoudens maakt een omgekeerd tendens. Met dank aan de heropkomst van het verbranden van biomassa. Denk maar aan houtpellets, houtblokken, granen en koolzaad. Want hoewel gezellig zo'n open haard met enkele houtblokken er in of een pelletkachel stoten ze best veel fijnstof uit. De TSP-emissie is voor huishoudens alvast toegenomen sinds 2000 van zo'n 6.000 ton per jaar naar 10.000 ton per jaar. Meer dan wat het verkeer uitstoot dus aan fijnstof per jaar in Vlaanderen.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
BePa 17:20
afbeelding van BePa

Wordt de uitstoot van broeikasgassen en fijn stof dan niet door elkaar gehaald? Want dat is duidelijk wat anders. Dat de uitstoot van fijn stof door het woningenpark beduidend hoger is dan van het autopark, dat kan ik me best voorstellen. Maar voor broeikasgassen (CO2-uitstoot) lijkt me het omgekeerde meer aannemelijk...

Jopejt 10:45
afbeelding van Jopejt

Broeikasgassen en fijn stof zijn inderdaad verschillende vormen van vervuiling. Het verschil zit in de aard van het gebruik en de manier waarop het verbrand wordt.
Aard van het gebruik: een huis verwarmen doe je quasi continu, aan pakweg 6 kW per uur dus 24 x 6 kWh x 7 = 1008 kWh per week. Een auto zal gedurende 3 uur per dag (zware pendelaar naar bv. Brussel) gemiddeld 20 kW per uur nodig hebben, dus 3 x 20 kWh x 5 = 300 kWh per week. De auto van de pendelaar zal minder dan een derde van de energie verbruiken dan het huis. Als je verwarmt op aardgas, mazout of elektriciteit (gascentrales...) zal elke kWh ongeveer evenveel CO2 gegenereerd hebben. Maar als je huis 3 tot 5 keer zoveel energie verbruikt, heb je ook 3 tot 5 keer zoveel CO2 gegenereerd.
Manier van verbranding: De uitlaatgassen van je auto op aardgas/diesel zullen schoner zijn dan die van je gasketel/mazoutketel, om de eenvoudige reden dat een auto aan strengere tests onderworpen wordt dan je verwarmingsketel. Een verwarmingsketel kan de verbranding wel veel efficiënter maken omdat het een stationair proces is, maar er zit wel geen EGR, katalysator. AdBlue en roetfilter met naverbrander op die aan de Euro4/5/6 normen voldoen zoals bij auto's. Gevolg is dat een verwarmingsketel waarschijnlijk vuilere uitstoot heeft. Komt er nog eens bij dat een verwarmingsketel niet om de 5 tot 10 jaar vernieuwd wordt zoals een auto...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws