Belgische alcoholgrens daalt van 0,5 naar 0,2 promille

De krant De Morgen meldt dat Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet aan een plan werkt om de verkeersveiligheid in ons land op een hoger niveau te brengen. Dat plan zou eind deze week moeten klaar zijn. Veel details wil het kabinet van de Staatssecretaris niet kwijt, maar de opvallendste maatregel zou het verlagen zijn van de alcoholgrens van 0,5 naar 0,2 promille. Wie vandaag dus dacht een pintje te kunnen drinken, zonder daarvoor positief te blazen, kan volgende keer dus maar beter extra voorzichtig zijn.

Wanneer het plan in werking gaat en voor wie de nieuwe maatregel van toepassing is, is niet bekend. Er wordt al langer gefluisterd dat men extra streng zou willen worden voor jonge bestuurders, of deze maatregel in die lijn ligt is niet bekend. Er zouden ook extra sensibiliseringscampagnes komen en ook het aantal jaarlijkse alcoholcontroles zal worden opgetrokken, gezien het positieve effect ervan.

Verder maakt het BIVV bekend dat de staatssecretaris een medische keuring voor oudere bestuurders met een rijbewijs wil, zoals dat in landen als Spanje al lang bestaat. Vanaf welke leeftijd men zich zou moeten laten onderzoeken wordt nog onderzocht.

Bedankt voor de tip YvesW

Laatst gepubliceerd

Reacties (23)

Plaats een reactie
Vale46 15:52
afbeelding van Vale46

Ik ben voor de nieuwe maatregelen!

Ouderen vanaf 70jr, een test laten afleggen. Is goed voor hun eigen veiligheid en die van hun mede weggebruikers. In ruil ze dan wel gratis met het OV laten rijden.

0 promile voor vrachtwagenbestuurders is een goed iets, de gewone werknemer moet ook niet zat op zijn werk komen.

0.2 promile is eigenlijk een signaal dat er niets meer gedronken mag worden. Enkel eventueel een beetje alcohol in het voedsel, vandaar ook de 0.2 marge.

Wim 16:15
afbeelding van Wim

ik ben ook pro

MichelAngelo 16:16
afbeelding van MichelAngelo

hàhh, maar als ge nekeer bij mij stoofvlees komt eten zulde me veel meer dan 0,2 miezerige promille in uw bloed terug huiswaarts keren hoor mijne heren!
traditioneel komt daar ne goeien trappist bij kijken en alst de moment van 't jaar is ne goeien dobbele Palm... of meer... al naargelang de hoeveelheid personen...
mja, wat is dan uw argument tegen de politie?! "gedronken?! neen... teveel gegeten mijnheer"...
;-)

Mesoerrie 16:32
afbeelding van Mesoerrie

Vale46 vat het perfect samen voor mij

Yvesw 16:35
afbeelding van Yvesw

@MichelAngelo: Maar zou dat echt meer dan 0,2 promille opwekken? Anders moet je eens een potteke van uw artisanaal stoofvlees opsturen naar de staat zodat ze het kunnen gebruiken als benchmark :p

Yvesw 16:39
afbeelding van Yvesw

En nu ik er over nadenk... Stuur er ook maar één op naar mij. De zin naar stoofvlees is exponentieel aangewakkerd ;)

Mesoerrie 16:46
afbeelding van Mesoerrie

echt hé, met zelfgemaakte frieten aub :p

Yvesw 16:53
afbeelding van Yvesw

Allemaal naar MichelAngelo vanavond!!!!! *spurt naar zijn wagen*

Sven 17:02
afbeelding van Sven

euh, als je bier/wijn/andere alcoholische drank bij je eten giet en vervolgens kookt, verdampt de alcohol. dan word je nog sneller zat van een bus druivensap die te lang in je ijskast staat

Ponrow 18:11
afbeelding van Ponrow

@Yvesw: Ik zou toch niet met de wagen naar MichelAngelo rijden dan. :D

Yvesw 18:56
afbeelding van Yvesw

@Sven: Dacht ik ook ;) Maar als hij er achteraf (na het koken van het vlees) er nog een dobbele Palm achtergiet... Tja, recipe for disaster :p

Yvesw 19:13
afbeelding van Yvesw

Update: Mensen met een handicap zouden ze ook uit het verkeer willen halen op bepaalde plaatsen/momenten. (VRT nieuws)

Quin 19:24
afbeelding van Quin

Ik heb het ook gezegd bij Schouppe z'n escapades, en ik zeg het hier ook terug: waarom altijd een bepaalde groep (in dit geval de vrachtwagenchauffeurs) anders behandelen dan de andere bestuurders?

Als ze het dan willen verminderen, wees consequent en verminder het voor iedereen, maar 'discrimineer' geen deel van de chauffeurs, want 0.5 promille bij een vrachtwagenchauffeur weegt evenveel door als 0.5 promille bij een bestuurder van een auto.

Yvesw 19:30
afbeelding van Yvesw

@Quin: In Nederland is dit realiteit. Beginnende bestuurders mogen max 0.2 promille hebben, "ervaren" chauffeurs mogen 0.5 promille hebben. Toch een scheefgelopen regelgeving medunkt... En het is inderdaad zoals je zegt: Iedereen gelijk voor de wet!

Vale46 19:32
afbeelding van Vale46

@MichelAngelo: Wat voor stoofvlees maak jij dan wel niet? :D
Normaal verdampt de alcohol als je aan het koken bent, alcohol verdampt ook nog eens veel sneller dan water. Je zal enkel de smaak van het bier nog proeven.
of heb jij een speciaal receptje? ;)

Vale46 19:35
afbeelding van Vale46

@Yvesw: dat vind ik de grootste discriminatie die er is. Alcohol heeft op elke leeftijd(+18) dezelfde invloed op het lichaam! Dus voor elke leeftijd is het even onveilig.
Waarom dan wel de vrachtwagenchauffeurs? Het is hun beroep(wij moeten ook niet zat gaan werken) en ze hebben een veel groter potentiaal gevaar in het verkeer en dus meer verantwoordelijkheid.
Zal vooral zijn om die zatte Oostblok-truckers nuchter te proberen krijgen.

Yvesw 19:44
afbeelding van Yvesw

@Vale46: Het droevigste aan heel dit verhaal is dat alcoholcontoles bijna onbestaande zijn in België (ik zeg wel "bijna") en dat de politie toch zelf in het toestel gaat blazen om hun quota te halen...

Alex 20:50
afbeelding van Alex

ik ben ook zonder mee pro!

Sven 21:00
afbeelding van Sven

Met een kop als "Slechts drie van de 424 gecontroleerde personen (in Oost Vlaanderen) betrapt op rijden onder invloed van alcohol en/of drugs op oudejaarsnacht" vind ik de BOB-campagnes weinig doeltreffend, eigenlijk. Misschien zorgen ze best eerst dat de controles representatief zijn, alvorens ze de grens verlagen om meer mensen te betrappen. De mensen die drinken en rijden, blijven het blijkbaar toch doen, ook al werd de grens al eens verlaagd. Hoe kunnen die ontmoedigd worden?

Kenny 21:32
afbeelding van Kenny

Ik ben ook helemaal voor deze maatregel, maar jammer genoeg help je het probleem hiermee niet uit de wereld. Je spijst hooguit de staatskas nog wat meer.

Beter zou zijn om de mentaliteit wat te 'bewerken'. Als je als weggebruiker bv. 2 x betrapt wordt --> een dagje opleiding volgen of iets dergelijks. Maar daarvoor gebeuren er inderdaad niet genoeg controles.

Alex 21:47
afbeelding van Alex

het is inderdaad moeilijk om de hardnekkige doordrijvers te ontmoedigen. Zoals sven het zegt, zij die al bleven drinken bij een grens van 0,5 promille zullen dat zeker ook nog doen bij een grens van 0,2 promille. Zeker als de doeltreffendheid van de controles en de effectieve bestraffing van overtredingen niet wordt opgedreven

Kevin300 13:08
afbeelding van Kevin300

Vale46 zegt het hoe ik er ook over denk.
Maar naar mijn mening is de staat van onze wegen ook in een dermate bedroevende staat dat dit ook voor ongevallen zorgt! Maar ja dat kost weer meer als een paar nieuwe regeltjes.

Techno Patat 14:39
afbeelding van Techno Patat

@Kevin: Kosten zijn er al genoeg voor de moment, en als fervent nachtrijder kan ik je garanderen dat de dronkemannen een groter probleem zijn hoor!

Ik vind het een goede maatregel! Jammer voor de vrachtwagenchauffeurs maar als ik op het werk een pintje drink en m'n taart is scheef gemaakt gaat m'n baas opvliegen! Als zij een pintje drinken en ze rijden scheef zie je dat in het nieuws, en dikwijls een week later in de kerk ook...

Dat van die Jonge bestuurders is ook goed imo, want er zijn er nu nog teveel die de grens zoeken! En als zij dan nooit gepakt worden of 1x een beetje typsie achter het stuur zitten maar niet tekenen gaan die voor de rest van hun leven rijden onder invloed!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws