We zitten al 519 dagen zonder regering maar we lijken de laatste weken dan toch enige vorderingen te maken. Wie het tot nu uithield om alle updates te volgen moet ongetwijfeld weten dat vandaag de besparingsronde aan de gang is. Daarin gaat de "regering" opzoek hoe ze 11 miljard euro kan besparen. Daarvoor zijn al enkele thema's aangereikt, maar vandaag laat de autofederatie Febiac weten dat ook de Eco premies zouden sneuvelen, ze zou dan uit goede bron hebben vernomen.
Daarmee is de organisatie uiteraard niet opgezet. Wie de laatste jaren een auto kocht met een CO2 uitstoot van maximaal 115 g/km kon rekenen op leuke kortingen tot 15%. Die plannen werden destijds in voering gebracht om aan de Europese richtlijnen te voldoen die zeggen dat er in 2015 gemiddeld nog maar 120 g/km CO2 mag worden uitgestoten per auto. Vandaag zit België op 130 gram en scoort het beter dan het Europese gemiddelde dat op 135 gram ligt. De premie werpt dus zijn vruchten af.
Met de geplande besparingen en afschaffen van de kortingen zou de hele automarkt stevige klappen kunnen krijgen. In januari hebben we in Brussel opnieuw een 'groot' autosalon waar 25% van de jaarverkopen worden gerealiseerd, de CO2 premie speelt daarin een belangrijke rol. Daarbovenop komt dat vele bedrijven hun wagens reeds besteld hebben met oog op een te ontvangen ECO premie. Om nog maar te zwijgen van het gevolg voor de constructeurs zelf. Die zetten al jaren in op groenere motoren en hebben hun budget voor 2012 al lang op tafel liggen. Het abrupt stopzetten van de premie zou de verwachte verkopen kunnen doen kelderen met alle gevolgen van dien. We denken daarbij ook aan fleetmarkt die stevig doorelkaar zal worden geschud.
Febiac hoopt dat de overheid de eco-premie nog even aanhoudt, nog liefst tot na het salon in 2012, en hoopt dat de gewesten de fakkel kunnen en/of zullen overnemen.
Recente reacties
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Die sub-merken, moeten we dat zien zoals Seat...
Door John 1 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
De LBX lijkt inderdaad vooral een Europees kindje, in Japan gaan ze hem ook verkopen maar het is...
Door Joram 10 uur geleden
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Ik sluit me VOLLEDIG aan bij Kurt. Heb ook enkele BMW's en 4 Audi's gehad. Degelijke wagens,...
Door Marc Van Oost 12 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
Speciaal model voor Europa? persoonlijk zit ik niet te wachten op nog een suv , ik wacht nog...
Door Jean 14 uur geleden