Het rommelt ontiegelijk binnen de elektrische afdeling van de Volkswagen Group. Tot op zo'n punt dat een hoop elektrische auto's uitgesteld zijn of worden. Ook bij Audi vallen er slachtoffers, want de volstrekt elektrische A4 e-tron zal pas ten vroegste in 2028 het levenslicht zien. Waardoor ook die niet meteen een oplossing kan bieden voor Audi Vorst.
Volkswagen Group CEO Oliver Blume windt er geen doekjes om: EV's verkopen niet zoals gehoopt, waardoor de financiële handrem moet opgetrokken worden. Dat heeft als gevolg dat een hoop auto's trager op de markt zullen komen dan verwacht. Vooral Audi lijkt daarbij aan het kortste strootje te trekken, want twee modellen krijgen minder budgetten - derhalve een langere ontwikkelingstijd - en zullen later op de markt verschijnen.
Tesla-rivaal
Nu heeft Audi uiteraard zopas de Q6 e-tron voorgesteld en komen er binnenkort nog de A6 e-tron Berline en A6 e-tron Avant bij. Het feestje zou echter pas helemaal compleet zijn geworden met de uitrol van de A4 e-tron Berline en A4 e-tron Avant. Helaas pindakaas, die compactere elektroknapen (en Tesla Model 3-rivalen) zullen niet volgend jaar of het jaar daarna verschijnen, maar wel pas ten vroegste 2028.
Onrechtstreeks is dat vervelend nieuws voor Audi Vorst. Want de A4 e-tron had een geweldige vervanger geweest voor de Q8 e-tron die per 2027 naar Mexico verkast. Misschien had Audi dit zelfs in zijn roadmap voorzien (Q8 e-tron verdwijnt in Vorst, A4 e-tron mooi in de plaats), maar door het uitstellen lijkt de kans dus klein dat de A4 e-tron alsnog in België zal geproduceerd worden. Waardoor het niet ondenkbaar is dat een Chinese constructeur de site in Brussel over zal nemen.
Ook Trinity op lange baan
Daar stopt de slechtnieuwsshow niet als je reikhalzend uitkijkt naar EV's van het merk met de vier ringen, ook project Trinity wordt op de lange baan geschoven. Dat project - met een prijskaartje van 2 miljard euro - was verantwoordelijk voor de bouw van een nieuwe gigafabriek waar elektrische luxelimousines van de band zouden rollen voor Audi, Volkswagen, Porsche en collega's. Ten vroegste in 2030 zullen we de eerste tekenen van die producten te zien krijgen, met een productie in 2032.
Spijtig genoeg zullen we daardoor niet de eerste jaren een A8 e-tron op ons bord krijgen. Waardoor de gegoede zaakvoerder zijn heil zal moeten zoeken in gerief zoals de Mercedes EQS, BMW i7 of Porsche Taycan. Ach, we hebben medelijden...
Recente reacties
Deze getunede Ineos Grenadier is stoer tot je zijn interieur ziet
Hahaha, die totaal onbruikbare middelste zitplaats met wel aangepaste gordel en hoofdsteun :D Wat...
Door Adriaan 13 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Vooral zone 30 of zone 50 borden maken het soms wel eens tricky, omdat er dan geen herhaling moet...
Door Adriaan 1 dag geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
This: prima zou ik dan zeggen. Dan is de snelheid op je teller de snelheid van de borden langs de...
Door John 1 dag geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Het is inderdaad geen slecht idee, maar de verkeerswet stelt dat je ten alle tijden moet weten wat...
Door Waxweazel 1 dag geleden