De hippe badsteden aan de Côte d'Azur worden deze zomer weerom overwoekerd door schreeuwlelijke supercars. Toon dat het ook anders kan, rijke der aarde, en koop deze Abarth 208 A Spyder uit 1955. Kostprijs?... dat is een ander verhaal.
Heb je ooit gehoord van de heilige drievuldigheid die het levenslicht zag tijdens het autosalon van Turijn in 1955? Nou, wij ook niet. Maar blijkbaar was de verzamelde pers in shock toen Abarth in één ruk de 207 A, 208 A en 209 A toonde. Drie auto's met dezelfde basis, maar in een andere uitvoering. Zo was de 207 A een open racewagen, de 208 A een straatversie daarvan en de 209 A de coupéversie van dit bont allegaartje. Zoals je in de intro al kon lezen staat de 208 A momenteel te koop.
1 of 1
Dat is op zichzelf al uniek, want hoewel Abarth nog 10 exemplaren van de 207 A wist te slijten, werden er van de 208 A en 209 B amper 1 exemplaar gebouwd. De coupé staat veilig te blinken in het Louwman museum bij onze noorderburen, de 208 A gaat nu van de hand in Italië. Dit is dus de uitgelezen kans om A) het Louwman museum verder aan te vullen of B) zelf een uniek stukje autogeschiedenis in handen te krijgen.
Wat maakt deze Abarth 208 A Spyder nu zo speciaal? Wel, dit was Abarths poging om voet aan de grond te krijgen op de Amerikaanse markt, een markt die floreerde na W.O.II en waar auto's steeds meer op rijdende ruimteschepen leken (dikke vinnen achterop, iemand?). Abarth nam dat Amerikaans design in het achterhoofd en liet Giovanni Michelotti een meer sierlijk Italiaanse interpretatie tekenen. Kijk maar eens naar deze Abarth 208 A Spyder en de eerste generatie Chevrolet Corvette die twee jaar eerde uit kwam en je begrijpt wat we bedoelen.
No replacement for displacement
Waarom deze Abarth dan geen succes werd in Amerika? Er zullen hoogstwaarschijnlijk een hoop factoren hebben meegespeeld. Al lijkt ook de krachtbron onder de kap verantwoordelijk. In Amerika kwam de Corvette er vanaf zijn lancering met een 3.9-liter zes-in-lijn met 152 pk en tegen dat deze Abarth het levenslicht zag, was er al een beestige 4,3-liter V8 beschikbaar in de Amerikaanse roadster.
Deze Abarth? Die kreeg de 1.1-liter viercilinder vanuit een Fiat 1100 onder de kap (een familiekarretje) en beschikte daardoor over een eerder magere 66 pk. Meer dan genoeg natuurlijk om te flaneren in Monaco en co tegenwoordig, maar we begrijpen waarom de Amerikanen hier hun neus voor ophaalden. Het voordeel van dat arrogant denken, is dat deze Abarth 208 B Spyder nu een absoluut verzamelobject is geworden. Hij heeft decennia lang veilig opgeborgen geweest, werd tot in de puntjes gerestaureerd en heeft zelfs een echtheidscertificaat van Abarth. Het nadeel? Met 795.000 euro is dit allerminst een koopje. Mamma Mia!
Foto's: CARRSTUDIO ©2023 Courtesy of RM Sotheby's
Recente reacties
Deze getunede Ineos Grenadier is stoer tot je zijn interieur ziet
Hahaha, die totaal onbruikbare middelste zitplaats met wel aangepaste gordel en hoofdsteun :D Wat...
Door Adriaan 13 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Vooral zone 30 of zone 50 borden maken het soms wel eens tricky, omdat er dan geen herhaling moet...
Door Adriaan 1 dag geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
This: prima zou ik dan zeggen. Dan is de snelheid op je teller de snelheid van de borden langs de...
Door John 1 dag geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Het is inderdaad geen slecht idee, maar de verkeerswet stelt dat je ten alle tijden moet weten wat...
Door Waxweazel 1 dag geleden