Nieuwe bazen, nieuwe wetten en, euhm, nieuwe prijzen? Nu SsangYong door het leven gaat als KGM, snijdt het flink in de prijs van de elektrische Korando e-motion. Die staat bijna 10.000 euro goedkoper in de prijslijsten, met een basisprijs van 32.490 euro. Tel daar nog de EV-premie vanaf en je hebt de goedkoopste elektrische SUV van het moment!
In je zoektocht naar een elektrische auto denk je waarschijnlijk niet meteen aan het merk SsangYong. Ongelijk kunnen we je niet geven, want hoewel eerste EV-inzending Korando e-Motion geen misse poging was, begrijpen we dat je geen +40.000 euro stuk wil slaan op een elektrische auto van een merk dat je buurman niet eens kent. Maar wat als de prijs fors naar beneden gaat?
De goedkoopste!
Sinds de overname door KG Mobility gaat SsangYong in Europa eveneens door het leven als KGM. Dat zorgde voor een facelift bij de Tivoli, maar blijkbaar ook voor een forse prijsdaling van de Korando e-Motion. Die elektrische knaap stond één jaar geleden nog op het autosalon te blinken met een basisprijs van 41.990 euro, nu kan je 'm op de kop tikken voor minimaal 32.490 euro. Nu is onze wiskunde niet al te bijster, maar dat is een reductie van bijna 10.000 euro!
En dan komt de Vlaamse EV-premie nog eens om de hoek loeren natuurlijk. Waardoor je nog eens 5.000 euro korting krijgt op deze Zuid-Koreaans SUV. Daardoor betaal je minimaal 27.490 euro. We willen niet terug onze recente column oprakelen (jawel hoor), maar dat is vlot goedkoper dan een kale VW Golf met handbak! Meer nog, daarmee is deze KGM Korando e-Motion de goedkoopste elektrische SUV van het moment.
Is het ook een deftige EV?
Tja, dat hangt er vanaf wat je van een EV verwacht. Zijn looks zijn sinds de lancering wat aangepast (lees: mooiere velgen), de uitrusting is vanaf de basis riant en onderhuids schuilt een accu van 56 kWh netto. Dat is niet gigantisch naar hedendaagse normen, maar genoeg voor een realistische range van zo'n 300 kilometer.
De elektromotor van 190 pk is genoeg om de SUV naar de honderd te sturen in een aanvaardbare 8,5 seconden. De achilleshiel van de Korando e-Motion is echter het laden. Met 6.6 kW AC laden en 74 kW DC laden ga je vloeken op langere ritten. Kan je daar echter voorbij zien met zijn lagere prijs?
Lees alvast HIER onze review van de Korando e-Motion toen 'ie nog lelijke velgen had.
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Waarom blijft iedereen dat zeggen? Rij eens met een recente wagen, die afwijking is er bijna niet...
Door this 12 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat is zever. 7 km teveel = minstens 60 op je kilometer teller (bij 50). Dan kan je niet meer...
Door John 15 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat van die bordjes die het aanduiden, is ondertussen ook niet meer het geval. Toch hier in de...
Door John 15 uur geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
A290 is nu reeds een goeie maand te bestellen, en we mogen toch al van een licht succes spreken....
Door Dwergkonijn 16 uur geleden