Meet in zicht: Tesla groter dan Opel en Hyundai, MG groter dan Polestar en Alfa Romeo

MG Tesla Belgie

We hebben nog een maandje te gaan voor de Belgische inschrijvingscijfers van 2023 bekend zijn. Met de eindmeet in zicht is het echter nu al duidelijk wie de grote winnaars zullen worden. Daarbij vooral veel Duitsers maar ook een Chinese Brit en Amerikaan.

First things first, december moet al schabouwelijk verlopen wil het de groei van 2023 teniet doen. Want zoals het er nu voor staat is autosector terug in bloei. Dat merken we internationaal, maar ook op Belgisch vlak, met nu al net geen 32% meer inschrijvingen dan in dezelfde periode vorig jaar. Wat is de tussenstand, vlak voor de finalemaand?

BMW doet het 'm weer

Geloof het of niet, maar BMW zal voor de derde keer op rij het grootste automerk in België worden. Een hatrick voor ons Belgenland die BMW nergens anders ooit al gezien heeft. De rest van het podium zal hoogstwaarschijnlijk worden aangevuld door Volkswagen, Mercedes en Audi. Gaan we echter kijken naar procentuele stijgingen qua inschrijvingen, dan zijn het echter niet de Europese merken die zichzelf de grote winnaars mogen noemen.

Kijk maar eens naar Tesla, dat tegenwoordig een 14 plaats bekleedt in de inschrijvingscijfers (14.629 auto's). Daarmee loopt het voor op merken zoals Opel, Hyundai en Nissan - toch geen kleintjes. Met de facelift van de Model 3 (Highland) wordt aangenomen dat het merk volgend jaar niet in hoeft te boeten. Met nog één maand te gaan kan Tesla al een groei noteren van 310%.

MG volgt in het kielzog

Al is er een merk dat een nog groter feestje kan vieren. Want hoewel maar op stek 25, kent het Brits Chinese MG een monstergroei van 416%. Met tot nog toe 3.923 inschrijvingen is de nieuweling groter dan pakweg Polestar, Alfa Romeo, Jaguar en Jeep en Alfa Romeo. Het merk liet eerder al weten volgend jaar richting de 10.000 inschrijvingen te groeien, waardoor het plots op het niveau van pakweg een Hyundai komt.

MG belgie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Kris 10:09
afbeelding van Kris

De vraag is: hoeveel wagen verkopen de Chinezen rechtstreeks of onrechtstreeks in België en hoeveel echt Europese wagen er nog aangekocht worden (Jaguar is Indisch). Wetende dat Duitsland al decennialang een economische grootmacht is/was, net omwille van hun auto-industrie. Kan je meteen een beeld vormen van wie de komende decennia de economische grootmacht gaat zijn...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws