
Hoewel Mazda in plaats van een gamma EV's besloot een nieuwe 3.3-liter zes-in-lijn turbodiesel op de markt te brengen, loopt de verkoop wereldwijd als een trein. Exact een jaar geleden noteerde het nog een verlies van 124 miljoen euro, nu pakt het uit met een bedrijfswinst van 190 miljoen euro. Zijn EV's dan toch niet de heilige graal?
Dat Mazda er een nogal alternatieve strategie op na houdt is een understatement van jewelste. Want terwijl andere automerken volop de kaart trekken van kleine benzinemotoren met serieus wat elektrohulp of gewoonweg volstrekt elektrische aandrijflijnen, introduceerde Mazda het voorbije jaar vooral een gloednieuwe 3.3-liter zes-in-lijn turbodiesel. Je zou dus denken dat het merk wanhopige verkopen draait... maar niets is minder waar.
Bedankt CX-50, CX-60 en CX-90
Mazda's plotse verkoopsboost heeft niet zozeer te maken met die nieuwe dieselmotor, wel met de focus op SUV's. Zo kreeg de Noord-Amerikaanse markt de CX-50 en CX-90, terwijl Europa de CX-60 kreeg. Vooral die potige SUV's voor de Amerikaanse markt vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Tussen april en juni verkocht Mazda maar liefst 309.000 auto's wereldwijd , waarbij Amerika zowat de helft van die verkopen realiseerde. Goed voor een bedrijfswinst van 190 miljoen euro.

Niet dat Europa hopeloos achterop hinkt, want ook Europa zag een stijging van maar liefst 46% voor een totaal van 44.000 voertuigen. Zonder twijfel is de CX-60 met plug-inaandrijflijn daarbij het absolute succesmodel. Dat is goed nieuws voor Mazda. Niet enkel voor de verkoop maar ook voor de winst. Want Mazda verdient twee keer zoveel op de potige SUV's dan op andere modellen van de line-up. Enerzijds wil het Japanse merk dus bestaande klanten begeleiden naar een hogere prijsklasse, terwijl het anderzijds "premium"-klanten naar de dealer wil lokken.
Nog meer SUV's op komst
Omdat je het ijzer moet smeden wanneer het heet is, plant Mazda nog een storm aan nieuwe SUV's. Het is te zeggen; de VS krijgt nog de CX-70 terwijl Europa binnenkort kennis mag maken met de CX-80, het grotere boertje van de CX-60.

Hoe het verder staat met elektro-modellen bij het Japanse merk? Wel, tegenwoordig kan je de MX-30 bestellen met een wankelmotor op benzine als range-extender. Niet veel soeps dus. Of dat op termijn als een boemerang in het gezicht van Mazda terug zal vliegen (in Europa)? Dat zullen we tegen 2030 ervaren.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 2 dagen geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 2 dagen geleden