
Terwijl Lexus aan onze kant van het water haar kleinste model ooit heeft onthuld, de LBX, gooien ze het in de US of A over een andere boeg. Maak kennis met de derde generatie GX, een luxueuze offroader met ladderframe en forse motoren.
Een meer luxueuze versie van de onverwoestbare Toyota Land Cruiser? Dan moet je bij de Lexus GX zijn! Een bakbeest op wielen dat nooit officieel zijn weg vond naar onze Belgische wegen. Dat maakt 'm echter niet minder begeerlijk natuurlijk, al zeker niet bij de derde generatie.
G-Unit
Het Japanse Lexus associëren we met verfijnde lijnen die ons doen denken aan de grote golf van Kanagawa. Voor de derde generatie GX gooien de Japanners die denkpiste overboord en halen ze de geodriehoek boven! Dit moet de meest hoekige SUV van het moment zijn naast de Mercedes G-Klasse en Suzuki Jimny. Een bewuste keuze van Lexus, want hiermee willen ze aantonen dat de GX klaar is om zich te presenteren als hét meest luxueuze werkpaard dat je in de VS kan kopen.

De snuit krijgt een herinterpretatie van de befaamde Spindle Grille en kijkt vooral nors de wereld toe. De flanken laten zich kennen door stevige wielkasten en een riante bodemvrijheid. Achteraan zien we een gigantische achterklep met doorlopende lichten én onderaan meteen bumperbescherming voor trekhaakgebruikers. Lexus kent haar cliënteel dus maar al te goed.
Luxepaardje
Die klanten mogen van Lexus dan weer helemaal tot rust komen binnenin de GX. Weg zijn de bonkige analoge bedieningselementen van de vorige generatie, digitale schermen en kwalitatieve afwerkingsdetails maken hun opwachting. Stoelverwarming en -ventilatie is standaard vooraan, op de tweede zitrij kan je optioneel stoelverwarming krijgen. In totaal zijn er trouwens drie zitrijen, waardoor de GX een zes- of zevenzitter is (afhankelijk van de uitvoering).

Gebruikers willen natuurlijk weten of je een paardentrailer achteraan deze GX kan hangen. Wel, ook hier goed nieuws, want de GX kan tot 3,6 ton trekken. Met dank aan het ladderframe en de twinturbo 3.4-liter V6 benzine voorin van 349 pk (650Nm) die gebruik maakt van een 10-trapsautomaat en de kracht naar de vier wielen stuurt. Het centrale differentieel valt uiteraard te blokkeren. De Overtrail-uitvoering krijgt ook een blokkeerbaar differentieel achteraan samen met 33-duims offroadbanden.
Krijg je het spontaan warm van deze Lexus GX? Dan spreek je best de grijze import aan. Want Lexus heeft hoegenaamd geen plannen om deze knaap naar Europa te halen. Toyota, die komen binnenkort misschien wel eens met een nieuwe Land Cruiser... maar dat heb je niet van ons.
Recente reacties
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Dezelfde oefening als in het verleden. Premies geven om over te stappen, herinner nog de stimulans...
Door Ricardo 5 uur geleden
België aanvaardt buitenlandse keuring
Ben van plan om een Rav4 benzine van 1999 in te voeren uit Nederland. Is het heden nog steeds een...
Door Van den Broeck Michael 22 uur geleden
Autofans werft aan: Word jij ons nieuwe redactielid? (2023)
Thanks Yannick!
Door Wim 1 dag geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Dan gaan ze toch eerst hun prijzen moeten verlagen, want er is amper aanbod onder 40k nieuwprijs....
Door this 1 dag geleden