Officieel: BYD brengt elektrische Seal en Dolphin naar België (2023)

BYD Seal 2023

BYD zet zijn Europese expansie verder, en dat doet het met de introductie van een koppel zeedieren. De Seal en de Dolphin komen namelijk de Atto 3, de Tang en de Han versterken, die sinds vorig jaar bij ons op de markt zijn. Ook de twee nieuwkomers worden zuiver elektrische auto’s, en BYD geeft meteen alle specificaties vrij.

Zegt de naam ‘BYD’ je niks, dan heb je het autonieuws misschien niet nauwlettend genoeg gevolgd het voorbije jaar. Eind 2022 maakte de Chinese constructeur namelijk zijn opwachting op de Belgische markt met de Atto 3, de Tang en de Han, al was het merk toen al allesbehalve een beginneling. Zo was BYD al voor zijn intrede in Europa de grootste fabrikant van stekkerauto’s ter wereld, en in onze contreien beperken ze zich zelfs tot zuiver elektrische modellen. Binnen die ambitie brengen ze nu ook de Dolphin en de Seal tot bij ons.

Snelle sedan

Voor je denkt op een natuurpagina beland te zijn, maken we het toch even duidelijk: de Seal en de Dolphin zijn auto’s. Sterker nog: het zijn volledig elektrische auto’s, al zijn ze stiekem niet helemaal nieuw. Zo werd de Dolphin afgelopen maart al op de Chinese markt voorgesteld en gaat de Seal daar al mee sinds augustus vorig jaar, maar toen was er nog geen sprake van Europese plannen. Die zijn er nu wel, en op hun naam na vallen de twee EV’s zelfs niet uit de boot tussen een gamma van inheemse modellen. Zo is de Dolphin een C-segment hatchback met net iets kleinere afmetingen dan de Volkswagen ID.3 terwijl de Seal de Tesla Model 3 het leven zuur wil komen maken.

BYD Seal 2023

Dat doet die laatste met een glad design en een futuristisch interieur, terwijl ook de technische kant op zijn zachtst gezegd interessant is. Zo beschikt de Seal over ofwel achter- ofwel vierwielaandrijving, goed voor respectievelijk 313 of 530 pk. Die laatste spurt daarmee naar de 100 km/u in amper 3,8 seconden, maar de kans is groot dat het rijbereik je nog meer interesseert. Zo krijgt iedere Seal een accupakket van 82 kWh mee en daaruit haalt de zuinigste variant — die met achterwielaandrijving dus — tot 570 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Vervolgens laad je de accu weer op aan snelheden tot 150 kW, waardoor die na een half uurtje weer voor 80% vol is.

Focus op ruimte

De Dolphin positioneert zich daarentegen iets lager in de markt, en dat merk je ook aan de cijfers. Zo houdt de accu het op 60 kWh en blijft het laadvermogen bij 88 kW, goed voor een nog steeds veelbelovende 427 kilometer rijbereik. Op motorisch vlak wordt iedere Dolphin een voorwielaangedreven EV, met een enkele elektromotor met 204 pk op de vooras. Verder maakt vooral de wielbasis van maar liefst 2,7 meter indruk, vooral in vergelijking met de Dolphins totale lengte van 4,29 meter. Zo is de auto wat kleiner dan bijvoorbeeld een Volkswagen ID.3 of Renault Mégane E-Tech, maar moet de cabine toch ruim blijven.

BYD Dolphin 2023

Beide BYD’s landen nog dit jaar op Europese bodem, met verwachte leveringen vanaf juni voor de Dolphin en september voor de Seal. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, maar verwacht BYD-gewijs betrekkelijk veel waar voor je geld te krijgen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws