Donkervoort overdonderd door vraag naar F22, bouwt 25 stuks extra

Donkervoort F22 productie 2023

Het gaat het Nederlandse Donkervoort goed voor de wind — of hoe zeggen ze dat daar. Bij de lancering van hun F22 verklapten ze namelijk dat ze de oplage toen al vergroot hadden, maar blijkbaar niet genoeg. Daarom plannen ze nu nog eens 25 extra F22’s, bovenop de 25 extra F22’s die al bovenop de oorspronkelijke 50 F22’s gepland waren…

Eind vorig jaar liet Donkervoort nog eens van zich horen, en het resultaat mag er zijn. Zo ondertekenden 50 liefhebbers meteen de bestelbon voor een nieuwe F22, nog voor het model zelfs maar het daglicht gezien had. Wanneer de supercar dan eindelijk onthuld werd, vertelden de Nederlanders er maar bij dat ze de oplage met 25 stuks vergroot hadden om de rest van de wereld ook nog een kans te geven… Maar ook dat was blijkbaar niet genoeg om de globale honger naar Donkervoorts te verzadigen.

Nu is het écht gedaan

Daarom heeft Donkervoort aangekondigd dat het nog eens 25 extra exemplaren van de F22 gaat bouwen om aan de aanhoudende vraag te kunnen beantwoorden. Dat worden deze keer wel écht de laatste stuks, en je hoeft ze ook niet van vandaag op morgen op je oprit te verwachten. Zo zou de oorspronkelijk al vergrote oplage tot eind 2024 duren om af te werken, en met deze 25 extra exemplaren erbij gerekend is de fabriek zoet tot midden 2025. Donkervoort geeft ook mee dat hun F22’s letterlijk alle kanten van de wereld uitgaan, met de gewoonlijke kopers in West-Europa maar bijvoorbeeld ook gegadigden in Noord-Amerika, de Verenigde Arabische Emiraten en Israël.

Donkervoort F22 productie 2023

We begrijpen ze eigenlijk allemaal best, want de Donkervoort F22 lijkt een verademing in een zee van loodzware, overgecompliceerde supercars. Zo weegt de tweezitter amper 750 kilogram, en kan je fluiten naar zaken als rembekrachtiging of stabiliteitscontrole. Je staat er dus helemaal alleen voor om de 2.5-liter vijfcilindermotor uit de rekken van Audi te beteugelen, die in dit geval 500 pk en 640 Nm koppel richting de achterwielen stuurt. Laat ons dan maar hopen dat die 100 stuks zo lang mogelijk op het rechte pad weten te blijven, al zorgt het prijskaartje van zo’n 245.000 euro misschien wel voor de nodige voorzichtigheid.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws