Met Europa's kruistocht in naam van de elektromobiel voelt olieland Saoedi-Arabië de bui al hangen. Aramco, de staatsoliemaatschappij van het land, wil mede-eigenaar worden van de verbrandingsmotoren-onderneming die Renault en Geely samen oprichten. Kwestie van nog een tijd het bestaan van verbrandingsmotoren te garanderen.
Spring even mee naar november 2022. Toen lieten giganten Geely en Renault namelijk weten samen een joint-venture op te richten die in zal staan voor de verbrandingsmotoren van beide consortiums. Met een capaciteit van maximaal 5 miljoen exemplaren per jaar moet die onderneming verbrandingsmotoren gaan leveren voor onder andere Renault, Dacia, Geely, Volvo, Lynk & Co, Proton, Nissan, en Mitsubishi. Dat klinkt Saudi Aramco, de grootste oliemaatschappij ter wereld (en tevens een staatsbedrijf van Saoedi-Arabië), alvast als muziek in de oren. Waardoor het een stukje mee in de pap wil te brokken hebben.
Investeren in zuinigheid
Hoewel de nieuwe joint-venture tussen Geely en Renault nog geen naam heeft, heeft het wel al een forse sugar daddy gevonden. Want Aramco, met zowat een kwart van de oliereserves in handen, heeft fors geld veil om mee de koers te kunnen bepalen. Hoewel er geen cijfers op worden geplakt, spreken insiders over 20% van de aandelen. De resterende 80% zou dan verdeeld worden tussen Renault en Geely.
Waarom Aramco zich plots wil gaan mengen in de autosector? Het antwoord daarop hoef je niet ver te gaan zoeken natuurlijk. Het voortbestaan van de auto met verbrandingsmotor garandeert natuurlijk dat er de komende jaren nog vraag is naar het goedje dat de oliemaatschappij verkoopt. Het Saoedi-Arabisch bedrijf wil met zijn investering er naar eigen zeggen voor zorgen dat Renault en Geely over het kapitaal beschikken om een nieuwe generatie hyperzuinige motoren te kunnen bouwen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 19 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden