Tesla: "We gaan 20 miljoen auto's per jaar produceren"

Tesla Master Plan 3

Elon Musk, de opperbaas van Tesla (en potentieel de wereld), heeft gisteren op 1 maart 2023 het derde luik van zijn masterplan om de wereld te redden uit de doeken gedaan. Daarin stond hernieuwbare energie centraal (van waterstof tot warmtepompen) én ziet de topman plaats voor een productie van 20 miljoen (!) Tesla's per jaar.

Wie gisteren zijn popcorn klaar had gezet voor een hoop Tesla autonieuws is er wat aan voor de moeite. Hoewel er uitgebreid gespeculeerd werd dat Tesla tijdens haar Investor Day de facelift van de Model 3 en een gloednieuw goedkoper model uit de doeken zou doen, bleven die vooral heel hard onder doek. Wat Elon Musk dan wel had te vertellen? We sommen de belangrijkste punten even op:

Gigafabriek Berlijn gaat niet aan de batterij, Mexico doet mee

Hoewel niet rechtstreeks gezegd tijdens de Beleggersdag, staat het vast dat Tesla geen gigantische batterijfabriek nabij haar site in Berlijn (Duitsland) zal bouwen. Initieel was het de bedoeling om daar één van de grootste accufabrieken ter wereld te bouwden. Echter, door het tegenwerken van lobbygroepen in Duitsland én de vooropgestelde miljardensubsidies die de Amerikaanse staat gaat uitreiken voor groene investeringen, lijkt Tesla voor zekerheid te kiezen op de thuisbodem. Of Europa - vanuit protectionisme - op lange termijn hier de juiste beslissing heeft genomen is maar de vraag.

Tesla Master Plan 3

Daar stopt het wereldnieuws niet, want Tesla gaat ook een Gigafbriek neerpoten in Mexico. Na de Verenigde Staten, Europa en China zal dus ook Mexico in de nabije toekomst aan de Tesla gaan! Volgens geruchten zal daar het mysterieuze goedkopere model worden geproduceerd.

Model 2? Nee.

Of Elon Musk de tijd nam om de nieuwe betaalbare Tesla uit de doeken te doen? Wel, nee. Volgens geruchten zou Tesla een hatchback van om en bij de 25.000 euro voorstellen maar die kwam er dus niet. Wel liet topman Musk vallen dat het nieuwe model "extreem efficiënt" in elkaar gestoken kan worden. Zo zullen de productiekosten de helft lager liggen dan bij het huidige goedkoopste model. Doe je dan wat simpele wiskunde met het goedkoopste model van dit moment, de Model 3 van 45.970 euro, dan zou je daadwerkelijk kunnen uitkomen op zo'n 25.000 euro. De auto-industrie houdt alvast haar hart vast.

Tesla Master Plan 3

20 miljoen stuks per jaar graag

Tesla windt er dan ook geen doekjes om, op termijn wil het 20 miljoen auto's per jaar gaan produceren. Om dat in perspectief te plaatsen: vorig jaar bouwde Tesla ruwweg 1 miljoen auto's en Toyota - de grootste producten ter wereld - produceerde 10 miljoen auto's. Door het huidige gamma van Model S, Model X, Model 3 en Model Y aan te vullen met de Cybertruck (later dit jaar in productie), Semi en het goedkopere nog naamloze model wil Tesla de komende jaren serieus opschalen. Gezien de snelheid waarmee het fabrieken neerpoot, de lage productieprijzen én de financiële middelen waarover het bezit lijkt dat geen onmogelijk taak. Maken we de overstap naar 100% elektrische auto's wereldwijd, dan zijn daar volgens Musk 1.4 miljard nieuwe voertuigen voor nodig.

Tesla Master Plan 3

Waterstof? Ja

Er bestaat nog veel onzekerheid over het al dan wel of niet gebruiken van waterstof in de toekomst. Met grote believers maar ook grote tegenstanders. Elon Musk kan de weegschaal wel eens in het voordeel van de believers tippen. Want Tesla heeft tijdens haar Beleggersdag openlijk toegegeven pro waterstof te zijn. Niet zozeer voor voertuigen, wel voor zware industrie. Boten en vliegtuigen, die moeten dan weer op synthetische brandstof gaan draaien. Auto's? Je raadt het al, die moeten volledig elektrisch. Al kijkt Tesla uiteraard ook voorbij mobiliteit. Zo produceert het bedrijf momenteel al zonnepanelen en thuisbatterijen. Op termijn kunnen daar wel eens warmtepompen bij komen.

Tesla Master Plan 3

Kostprijs: 10.000 miljard dollar

Het mag duidelijk zijn, Tesla (en vooral: Elon Musk) ziet een toekomst waarin de volledig wereld op hernieuwbare energie draait. Wat dat volgens de topman op wereldschaal moet kosten? Zo'n 10.000 miljard dollar. Willen of niet, dat is zelfs meer dan Elon Musk momenteel in zijn portefeuille heeft zitten. Toch is de omschakeling geen onhaalbare kaart, want kijk je naar een globaal plaatje, dan is dat cijfer amper 0.5% van de wereldwijde economie over 20 jaar. Investeren we dus wereldwijd amper 0.5% van onze gehele economie in hernieuwbare energie, dan zouden we voor 2050 compleet verlost zijn fossiele brandstof. Of zoals Musk het zegt: "De aarde gaat volledig draaien op hernieuwbare energie en u gaat het nog meemaken!"

Geef toe, de man weet weg met zijn woorden. En nu terug aan het werk om de Model 2 uit te brengen Musk, hop hop!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws