Lexus speelt met zijn NX in een drukbevochten segment, en kan er dus maar beter voor zorgen dat het model competitief blijft. Daarom trakteren de Japanners hun premium-SUV op een wel heel vroege opfriskuur. De wijzigingen beperken zich dan ook tot het onderhuidse, al kan je ze wel gaan voelen in de portemonnee.
In 2014 gooide Lexus zijn strategie even over een andere boeg. Na tweeënhalf decennium steengoede nicheproducten in elkaar geschroefd te hebben, besloten de Japanners mee te gaan spelen in het populairste segment van het moment: dat van de (soort van) compacte SUV’s. De NX was geboren, en die had zo’n bevredigend effect op de verkoopcijfers dat een tweede generatie midden 2021 niet kon uitblijven. De markt evolueert echter snel, en daarom is het na anderhalf jaar alweer tijd voor een kleine update.
Slimmer en sterieler
Die update herken je vanbinnen aan een licht gewijzigde indeling van de knoppen in de middenconsole, en aan het feit dat ook de deur van het handschoenkastje nu de kleur van de zetelbekleding volgt. De rest van de aanpassingen moet je echter onder de oppervlakte gaan zoeken. Zo gaat het antidiefstalsysteem beter nadenken voor je binnen te laten, krijgt de digitale binnenspiegel een automatische dimfunctie en gaat de hybridemodus samenwerken met de navigatie om te bepalen wanneer welke motor aan zet is. Bovendien bevat de klimaatregeling voortaan Panasonics Nanoe X-luchtzuiveringssysteem dat naast vieze geurtjes ook allerhande bacillen en virussen uit je buurt moet houden — want je weet nooit wanneer dat nog eens van pas komt.
Wat tegenwoordig ook best kan tellen, is dat de topversie een stukje betaalbaarder wordt. Dat doet Lexus niet zomaar door de prijs te verlagen, maar wel door ook de voorwielaangedreven NX 350h beschikbaar te maken als Privilege Line. Zo’n full-option-Lexus was voorheen voorbehouden aan de vierwielaangedreven 350h, of aan de 450h+ plug-inhybride. Daarmee zakt de prijs van de Privilege Line-topversie met zo’n 3.000 euro naar 72.250 euro, terwijl de basisversie verkrijgbaar is vanaf 55.850 euro.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden