Nu echt: Ford neemt afscheid met de GT Mk IV (2022)

Ford GT Mk IV 2022

Een paar maanden geleden pakte Ford uit met wat naar eigen zeggen de laatste GT zou worden, maar blijkbaar waren ze toch nog niet klaar om afscheid te nemen. Daarom sturen ze nu een laatste editie de wereld in, en dat is een extra krachtige circuitwagen. Maar daarmee is het nu wel écht gedaan.

Vijf jaar geleden viel de autowereld collectief in zwijm voor een Ford. Dat was namelijk niet zomaar een Ford, maar wel de nagelnieuwe GT die verbaasde met een radicaal lijnenspel en een V6-blok dat je zo de oude V8 deed vergeten. De supercar bleek zo’n schot in de roos dat Ford de geplande oplage van 1.000 exemplaren zelfs aanvulde met nog 350 extra GT’s, en hetzelfde lijkt nu te gebeuren met de ‘laatste’ GT. Die eer was namelijk voorbehouden aan de GT LM, maar nu doet Ford er nog een schepje bovenop met deze GT Mk IV.

Toch niet helemaal GT

Dat mag je echter wel heel letterlijk nemen, want stiekem is deze Mk IV bijna een volledig andere auto. Zelfs de wielbasis is verschillend, net als het specifieke koetswerk uit koolstofvezel. Daarbij worden de koplampen beperkt tot twee LED-strips en de rest volgehangen met vleugelwerk. Zelfs de aandrijflijn is volgens Ford uniek, al blijven de Amerikanen wel verrassend mysterieus over de specificaties. De motorinhoud mogen we bijvoorbeeld niet weten, maar Ford belooft dat het blok dankzij twee turbo’s goed is voor meer dan 800 pk. Die passeren vervolgens langs een racetransmissie, en dat zegt al genoeg over het doel van deze speciale GT.

Ford GT Mk IV 2022

Bij zij die wat thuis zijn in de geschiedenis van Ford, doet de naam van deze laatste editie namelijk wel een belletje rinkelen. Zo was de GT Mk IV in 1967 de ultieme racewagen op basis van de originele GT40, en meteen ook de laatste van zijn soort. Precies hetzelfde kunnen we zeggen over deze nieuwe GT Mk IV, want nadat je er 1,7 miljoen dollar voor hebt neergeteld mag je er niet eens mee op de openbare weg rijden. Het gaat om een bolide die specifiek gebouwd werd om het circuit te verslinden, waardoor je zijn oplage van 67 exemplaren — ter ere van het bouwjaar van de oer-Mk IV — ook niet gewoon mag optellen aan de 1.350 GT’s. En zo blijft die GT LM van twee maanden terug toch in zekere zin de laatste échte Ford GT.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws