In 2015 verscheen Borgward met grote bombarie op verschillende internationale autoshows. Het Duitse luxemerk van weleer zou - met dank aan Chinese investeerders - terug herboren worden en tegen 2020 maar liefst 800.000 auto's per jaar gaan produceren. De realiteit liep echter net wat anders, waardoor het merk dit jaar zijn faillissement moest aanvragen.
Het Duitse Borgward is (wederom) niet meer. Het merk dat tussen 1939 en 1963 luxueuze voertuigen bouwde werd in 2008 terug opgericht en kreeg in 2015 (financiële) ondersteuning van het Chinese Foton Motor. De plannen waren dan ook groots, de realiteit sloeg echter tegen. Waardoor het merk nu, in 2022, de boeken moet sluiten.
China is geen succesformule
Het idee leek alvast simpel; eerst met grote trom het merk terug laten opstaan op internationale autoshows om dan auto's te gaan verkopen in China. Hetzelfde gebeurde bijvoorbeeld met het Britse MG. Op korte termijn lanceerde Borgward de BX3, BX5, BX6 en BX7, een line-up van crossovers. De Chinese klant liep echter niet warm, idem voor klanten in Duitsland, Luxemburg en Ierland, waar Borgward de wateren af taste.
Hoewel het merk tegen 2020 maar liefst 800.000 auto's per jaar wilde produceren, werden dat er in 2020 een eerder magere 8.700 stuks. Verre van genoeg om een bedrijf boven water te houden natuurlijk. Zo zie je maar dat Chinees investeerdersgeld geen succesformule is.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 14 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden