Sovjet automerk Moskvich keert terug uit de doden met nieuw model

Moskvich 3 based on Jac JS4

Rusland is een nieuw automerk rijker! Het is te zeggen, Moskvich keert terug uit de doden en presenteert met de Moskvich 3 een compacte crossover die zijn brood ging halen in China.

Met het vertrek van verschillende westerse automerken uit Rusland als reactie op de de invasie in Oekraïne, is Rusland in een sneltempo nieuwe automerken uit de grond aan het stampen om tegemoet te komen aan de autonoden van de Russen. Renault liet een groot deel van haar activiteiten achter in Moskou (lees: de Fransen verkochten hun boeltje aan Rusland) waardoor Rusland beroep kan doen op aanwezige bouwsites. De Renault fabriek in Moskou is nu omgedoopt tot Moscow Automobile Plant Moskvich en zal zich bezig houden met het, jawel, assembleren van nieuwe modellen van Moskvich!

Chinese roots

Oké, met de woorden "nieuwe modellen" lopen we misschien wat te hard van stapel. Want Moskvich start alvast met één model, de Moskvich 3. Een auto die het niet even op een-twee-drie bedacht. Nee, het trok richting China, klopte aan bij Chinese autobouwer JAC en kreeg daar de JAC JS4 mee. Die auto wordt nu in pakketten opgestuurd richting Rusland, waarna Moskvich het voertuig onder eigen merknaam in elkaar mag schroeven.

Moskvich 3 based on Jac JS4

De Moskvich 3 is een compacte crossover die te verkrijgen valt met twee aandrijflijnen. Enerzijds is er een niet nader genoemde benzinemotor (hoogstwaarschijnlijk een 1.5-liter turbobenzine met 150 pk en 210 Nm), anderzijds is er een volledig elektrische aandrijflijn (waarschijnlijk met een accu van 65.7 kWh en een elektromotor van 197 pk). Het terug vanonder het stof gehaalde automerk zegt dit jaar nog 600 exemplaren in elkaar te willen gaan schroeven van de Moskvich 3, 400 daarvan met benzinemotor, 200 daarvan met elektromotor. Vanaf 2024 wil Moskvich zelf ontwikkelde auto's (of op z'n minst onderdelen) op de markt brengen.

Van Kadett tot Logan

Ben je te jong om de val van de Berlijnse muur mee te hebben gemaakt, dan doet Moskvich/ Moskvitsj waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Het autobedrijf werd na de tweede oorlog opgericht door de Sovjet-Unie nadat die de hele fabricagelijn van de Opel Kadett meenamen uit Duitsland. Eerst hield het bedrijf uit Moskou zich bezig met het produceren van vooroorlogse Kadett's onder eigen naam, daarna produceerde Moskvich een rist eigen modellen die vooral in de jaren 60 en 70 relatief populair waren. Ook buiten de grenzen van de Sovjet-Unie. Er was zelfs een tijdlang een assemblagelijn in België waar ook Volga's werden geproduceerd!

Moskvich 3 based on Jac JS4

Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie kreeg Moskvich het echter moeilijk om te concurreren met westerse en Aziatische automerken. Waardoor het bedrijf in 2002 het faillissement moest aanvragen. Moskou en Renault staken de handen in elkaar, kochten de productiesite nabij Moskou op en besloten er de Renault Logan in elkaar te schroeven.

Afbeeldingen zijn van de JAC e-JS4, de auto waarop de Moskvich 3 is gebaseerd.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws