Mercedes frist monovolume B-Klasse op met aangescherpte looks, een opgewaardeerd interieur en meer range voor de plug-in om zo een vuist te kunnen blijven maken tegen de SUV-gekte.
Als kleine broer A-Klasse een facelift krijgt, dan heeft monovolume derivaat B-Klasse er ook recht op. Al is het misschien verkeerd van ons om de B-Klasse te omschrijven als een monovolume. Het merk met de ster spreekt namelijk liever van een Sports Tourer. Hoe dan ook, de "Sports Tourer" steekt in het nieuw en dat is goed nieuws voor de Belgische (leasing)rijder!
Sterrenkijker
Visueel is de update voor de B-Klasse alvast beperkt. Mercedes spreekt van nieuw bumperwerk rondom (al zien we zelfs met ons vergrootglas geen verschil) en van een grille die uitgerust kan worden met een overaanbod aan Mercedes-sterretjes. Tellen we het grote logo centraal in de grille even niet meer, dan wordt de de B-klasse opgewaardeerd met maar liefst 248 extra sterren in de grille. Kijk, een compleet nutteloos weetje waarmee je uit kan pakken in de lokale kroeg. Een nieuw lichtsignatuur in de koplamp samen met vier nieuwe velgdesigns en standaard led lichten achteraan maken het plaatje af.
Het interieur laat zich kennen door het nieuwe MBUX-besturingssysteem. Dat had de B-Klasse al maar dit is de nieuwe generatie die komaf maakt met de touchpad op de middenconsole en je voortaan laat tikken op het schermpje of de aanraakgevoelige toetsen op het stuur. In één trok installeer Mercedes dan ook maar een nieuw stuurtje dat standaard getooid wordt in nappaleer. Samen met de standaard comfortstoelen moeten deze updates het niveau van het interieur naar een hoger plan tillen.
Meer range, hoezé
Kijken we naar de technische kant, dan noteren we dat de benzinemotoren tegenwoordig steevast gebruik maken van milde-hybridetechnologie. De B 250 e plug-in gaat dan weer efficiënter om met zijn aandrijflijn en accu van 15.6 kWh (brutto) en kan daardoor pronken met een WLTP-range van 77 km in elektromodus. Goed voor een WLTP-cijfer van 20 g/km C02. Ook belangrijk om weten is dat de plug-in voortaan AC kan opladen aan 11 kW en DC kan "snelladen" aan 22 kW.
De vernieuwde B-Klasse is per direct te bestellen en blijft te boek staan als het tegengif voor de SUV-gekte in België.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 14 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden