Elektrische sedan Hyundai Ioniq 6 heeft zijn officiële Europese verbruikstest ondergaan (WLTP) en komt terug met indrukwekkende cijfers. Dankzij de aerodynamische carrosserie en efficiënte aandrijflijn noteert de "Long Range"-uitvoering een reikwijdte van maar liefst 614 kilometer. Daarmee verslaat het (op papier) die vermaledijde Tesla Model 3 Long Range.
Moest je de memo gemist hebben, begin volgend jaar rijdt Hyundai de Ioniq 6 naar onze contreien, het sedanbroertje van de Ioniq 5 die het vuur aan de schenen wil leggen van pakweg de Tesla Model 3. Zeg je Tesla, dan heb je het in één adem natuurlijk ook over de indrukwekkende range. Na een onderzoek bij de WLTP-dokter blijkt dat de Ioniq 6 alvast niet onder hoeft te doen. Integendeel!
Glad als een blok zeep
Kijk je eens goed naar het design van de Ioniq 6, dan zal je meteen opvallen dat hij nogal eigenaardig bol gestileerd is. Sommigen zien er een eerste generatie Mercedes CLS, wij eerder een gesmolten stuk zeep. Hoe dan ook, dit is de meest aerodynamische vorm voor een sedan, dames en heren! Vraag dat de Mercedes EQS en EQE maar. Dankzij zijn looks weet de Ioniq 6 een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.21 te noteren. In mensentaal: De Ioniq 6 glijdt door het straatbeeld zoals een nat blokje zeep dat uit je handen doet. Installeer je dan ook nog eens een efficiënte aandrijflijn, dan krijg je de facto een zuinige auto. En zuinig... dat betekent in EV-land meer range!
De cijfers dan! Koning der Ioniq 6's is de Long Range met accu van 77.4 KWh (74 kWh Netto). Die is in staat om maar liefst 614 kilometer ver te geraken op één lading. Ofte: een normverbruik van zo'n 12 kWh/100 km. In één adem noteren we dat je dan wel voor de versie met 18-duims velgen moet gaan. Fraaiere 20-duimers kelderen de range met maar liefst 69 kilometer tot 545 km. Eentje om over na te denken. Kijken we naar de versie met vierwielaandrijving, dan noteren we een range van 583 km op 18-duim wielen en 519 km op 20-duim wielen.
Ook "Standard Range" doet het goed
Naast de grote accu biedt Hyundai ook een compactere versie aan in haar Ioniq 6. Die is 53 kWh groot en weet een range van een nog steeds meer dan bruikbare 429 kilometer voor te leggen. Kortom, of je nu voor de grote of kleine accu gaat, het lijkt er op dat Hyundai een zeer efficiënte auto naar voren schuift met de Ioniq 6. De wat... euhm... polariserende styling moet je er dan wel bij nemen.
Officiële prijzen van de Ioniq 6 hebben we momenteel nog niet, al zouden die spoedig volgen.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden