Alpine heeft een derde derivaat van haar A110 coupe losgelaten. Na de reguliere A110 en meer sportieve A110 S is het nu de beurt aan de radicale A110 R. Die zwiert onder andere zijn achterraam uit het, euhm, raam en introduceert koolstofvezel velgen voor de Franse sportwagen.
Dat ze bij Alpine geen pk-verslaafden zijn bewijzen ze nog maar eens met deze A110 R. Want hoewel de meest extreme versie van de A110 sleurt 'ie geen péékaatje meer mee dan de ook al sportieve A110 S. Waardoor je ook hier 300 pk en 320 Nm ter beschikking krijgt vanuit de 1.8-liter viercilinder achterin. Maar wacht, wat is er dan wel nieuw? Koolstofvezel, emmers koolstofvezel.
Adieu zicht achteruit
Met de A110 R wil Alpine namelijk een raceklare sportwagen naar voren schuiven met een typegoedkeuring voor de openbare weg. Denk Porsche Cayman VS Porsche Cayman GT4. Daarvoor greep het Franse merk dus niet - zoals eerder gezegd - naar de pk-bak, wel naar de levensles der gewicht. Want door de frontsplitter, motorkap, zuigerwanden, achterspoiler, diffusor, motorbeschermplaat en de gehele velg te bouwen van koolstofvezel wist Alpine maar liefst 34 kilogram te besparen.
Oké, dat klinkt niet zo extreem maar vergeet niet dat de A110 in essentie al een lichtgewicht sportwagen is. Dus veel valt er dan ook niet meer af te schaven. De A110 R legt alvast 1,082 kilogram in de weegschaal. Daarmee trekt deze Fransman richting de Lotussen Elise van deze wereld. Bien fait, Alpine!
Stijver, harder, luider
Wat wil dat nu in pure performance zeggen? Wel, je weet dat Alpine daar niet echt om maalt maar goed; de sprint naar de honderd van 3.9 seconden is drie tienden sneller dan bij de A110 S. De A 110 Radical topt daarnaast op 285 km/u in plaats van 275 km/u. Interessanter zijn misschien de adaptieve dempers die de A110 R 20 mm dichter bij Moeder Aarde kunnen zetten en de stijvere ophangingscomponenten gericht op circuit.
De heerlijke 18-duims koolstofvezel velgen krijgen een setje Michelins Pilot Sport Cup 2 rondom (lees: semi-slick) en Brembo zorgt voor 320 mm grote remschijven rondom terwijl Alpine zorgt voor een betere koeling. Ook niet onbelangrijk is de nieuwe uitlaatlijn die niet enkel de temperatuur lager weet te houden maar ook waarschijnlijk een stukje bruter klinkt.
Interesse in deze Alpine A110 R? Dan ben je vanaf november welkom bij je lokale Alpine-dealer. Bekijk hieronder alvast onze review van de Alpine A110 S!
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden