SVE Oletha is een BMW die BMW niet meer durft bouwen (2022)

SVE Oletha

Het Amerikaanse Smit Vehicle Engineering schuift met haar Oletha een coupe naar voren waarvan het bedrijf wou dat BMW 'm zelf zou maken. Met een Z4 in de basis, geheel eigen koolstofvezel koetswerk en een atmosferische zes-in-lijn of V8 voorin gekoppeld aan een handbak. Ontkennen is nutteloos: dit is moddervet.

Wat doe je als je als BMW-fan het gevoel krijgt dat je favoriet automerk niet meer de auto's bouwt waarmee je zelf wil rijden? Wel, in het geval van broers Willem en Kaess Smit richt je gewoon zelf je autobedrijfje op. Smit Vehicle Engineering is geboren en maakt in één klap één van de mooiste BMW's die we in jaren hebben gezinnen.

Oletha

Haar naam is alvast Oletha, een sierlijke verschijning die het design-, rijd en raceverleden van BMW moet vieren. Een soort van liefdeskind tussen een BMW 507, Z8 en Z4. Een onmiskenbaar klassiek gestileerde coupe met (relatief) moderne technologieën onder de kap. Met zijn langgerekte snuit, bolle achterkant en actieve spoiler achterop weet Smit Vehicle Engineering (SVE) het heden en verleden mooi te verzoenen. Jep, we zijn lyrisch over deze Oletha. Maar kan je ook anders als je naar het design kijkt?

SVE Oletha

Nu goed, tijd voor de technische details over deze ranke coupe. Uiteraard bouwt SVE deze auto niet zelf van de grond op. In de basis neemt het bedrijf een E86 Z4 Coupe om er daarna haar eigen koolstofvezel sausje over te gieten. Het interieur en de onderliggende fundamenten worden behouden, zowat al de rest is uniek aan deze Oletha. Eerlijk is eerlijk, een Z4 Coupe herkennen we dan ook in de verste verste niet meer in deze Oletha.

Atmosferische toerenlopers

Het hart voorin de Oletha is à la tête du client. Het is te zeggen, toekomstige eigenaars krijgen de keuze uit twee motoren: de atmosferische V8 vanuit de E92 M3 of de atmosferische zes-in-lijn vanuit de E46 M3. In het geval van de V8 wordt het volume vergroot van 4 tot 4.4-liter, stijgt het vermogen naar +450 pk en vlieg je pas bij 8.500 opm de begrenzer in. De 3.2-liter zes-in-lijn van de E46 M3 wordt dan weer vergroot tot 3.4-liter, is samen met andere aanpassingen goed voor 400 pk en kent een rode zone bij 8.000 opm.

SVE Oletha

Zowel de zes-in-lijn als V8 worden gekoppeld aan een manuele zesbak van M en sturen hun kracht naar de achterwielen via een sperdifferentieel. Een ophanging van KW, remmen van AP Racing en banden van Michelin (Pilot Sport 4S) zorgen voor een dynamisch rijgedrag. Dit is een sterk staaltje vakmanschap. Moeten we sfeer dan toch wat verpesten, dan praten we best even over de prijs. Exacte cijfers zijn er niet (klanten kunnen zo wild of ingetogen gaan als ze zelf willen) maar volgens de wandelgangen ben je vlot 500.000 euro kwijt voor deze SVE Oletha. Daarmee koop je natuurlijk veel andere échte klassieke BMW's. Maar stiekem, hebben we een oogje op deze Oletha...

SVE Oletha

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws